Fandom

Sferopedia

Beholder

4364strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja3 Share

Monster Manual 5e - Beholder - p28.jpeg

Beholder w D&D Next

Beholder2.jpg

Beholder

88101.jpeg

Przekrój beholdera

88102.jpeg

Oko beholdera

Każdy beholder myśli że jest uosobieniem beholderowatości, a jedyną rzeczą której się boi jest to że może się mylić.

- Valkara Ironfell, krasnoludzka mędrczyni

Beholdery to chaotyczne złe wynaturzenia o wyglądzie lewitujących głów z dziesięcioma szypułkami ocznymi na szczycie głowy - szypułki te emitują potężne magiczne promienie (min. zauroczenie, zadawanie poważnych ran, promień śmierci, uśpienie, zmiana ciała w kamień, dezintegracja, strach, uśpienie, telekineza). Dodatkowo beholdery posiadają z przodu ciała wielkie oko emitujące antymagię, oraz wielkie zęby, co czyni z nich groźnych przeciwników. Istoty te poruszają się przy pomocy lewitacji. Według niektórych źródeł, poruszają się na mackach.

Większość beholderów działa na własną rękę na Planie Materialnym lub Planie Żywiołu Powietrza. Znane są jednak pogłoski o dużych społecznościach tych istot, żyjących pod powierzchnią ziemi i w przestrzeni międzygwiezdnej. Beholdery posługują się własnym językiem, często władają też mową innych praworządnych złych istot. Beholdery czczą Wielką Matkę lub Gzemnida.

Beholdery są rasą agresywną, nietolerancyjną i pełną uprzedzeń. Dążą do całkowitej dominacji nad innymi istotami a nawet nad innymi typami beholderowatych. Ponieważ istnieje bardzo wiele podtypów tych istot, toczą ze sobą nieustające konflikty, wywołane innym typem szypułek lub odmiennym kolorem centralnego oka. Każdy z beholderów uważa, że jego ciało jest idealnym wcieleniem beholderowatości, a wszystkie pozostałe to tylko nieudane kopie, godne jedynie zniszczenia.

Szczegóły na temat rozmnażania beholderów nie są szeroko znane. Przypuszcza się, że następuje ono w wyniku partenogenezy, co wyjaśnia duże podobieństwo osobników z jednej grupy i liczne mutacje. Beholdery są żyworodne.

BeholderowateEdytuj

Beholderowate są krewnymi beholderów.

Beholderzy magowieEdytuj

Beholderzy magowie, którzy stracą centralne oko antymagii mogą zostać beholderami magami, rezygnując z mocy pojedynczych szypułek ocznych mogą oni rzucać zaklęcia.

Matka rojuEdytuj

Wiekowa kulaEdytuj

Elder Orb.jpg

Wiekowa kula

Jeden na kilkaset beholderów rodzi się z niesamowitą długowiecznością. Te beholdery są znane jako wiekowe kule, a źródło ich długowieczności jest gorąco debatowane. Same wiekowe kule wierzą że jest to dowód że ucieleśniają pierwotną czystość Wielkiej Matki. Wiekowa kula jest faktycznie nieśmiertelna; nigdy nie dorasta do starości lub niedołężności od wieku i może żyć wiecznie chyba że zginie od przemocy lub choroby. Wiekowe kule mają cechy podobne do tych standardowych beholderów, chociaż są znacznie bardziej rozwinięte. Wszystkie wiekowe kule mają przynajmniej kilka poziomów zaklinacza. Preferują czary bez komponentów materialnych, lecz łatwo mogą wyprodukować somatyczne komponenty czaru swoimi szpatułkami ocznymi. Wiekowe kule nigdy nie przyzywają chowańców. Naturalnie, muszą zamknąć swoje centralne oko gdy rzucają czary. Gdy wiekowa kula osiągnie sędziwy wiek, przestaje tracić fizyczne zdolności od rosnącego wieku i nadal zyskuje mentalne zdolności. Jednak Kumulatywny efekt średniego wieku, starszego wieku i sędziwego wieku modyfikuje cechy wiekowej kuli zmniejszając siłę, zręczność, budowę, a zwiększa inteligencję, roztropność i charyzmę. Wiekowe kule są wystarczająco rozwinięte by mieć rozmiar duży; pomaga im to wyrównać ich mniejszą siłę i budowę, lecz w końcu wiekowe kule są mniej zwinne niż standardowe beholdery.

Nieumarłe beholderyEdytuj

Wielu beholderów czy to z własnej woli czy przymusu zostaje nieumarłymi. Spośród obecnie znanych form można wymienić przypominającego zombie tyrana śmierci, kasharina, powstałego w wyniku zarażenia gnilną zarazą, którą następnie rozsiewa i wyjątkową odmianę zjaw - widmo kuli, tworzącą się przy udziale magicznych eksplozji.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki