Fandom

Sferopedia

Eladrin

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Eladrinowie są tchórzliwą rasą biadolących nad sobą słabiaków. Są zdradliwi i niegodni zaufania, oraz pojawiają się w najmniej odpowiednich do tego miejscach! Czemu? Nie można poczynić dwóch kroków ku tej ich całej wspanialutkiej Arborei, by nie ukazali się wnet ich aroganccy, zarozumiali picusie-glancusie w zbrojach rycerzy oraz nie zaczęli wtykać swoich długich nosów w nieswoje sprawy! Weźmy ich i zabierzmy do Baator. Pokażemy im co nieco oraz nauczymy jednego czy dwóch drobiazgów na temat właściwej organizacji. Zobaczą jak baatezu potrafią załatwiać sprawy, kiedy spalimy Arboreę na popiół, który będzie się walał dookoła ich spiczastych, małych uszek. Pewno, wciąż pozostaje kwestia tej drobnej utarczki z tanar'ri co do osiedlenia się, ale kiedy już wszystko naprostujemy... no, sam zobaczysz! E... co?! Jakiś shiere tu zmierza?! Ja... ja... ja muszę iść. Wiesz, obowiązek wzywa i tak dalej. Nie chciałbym być nieszanowanym w Avernusie, wiesz.

- Uzamaer Moloch, kornugoński kapitan odwiedzający Sigil

Eladrin02.jpg

Ghaele i bralani

Eladrinowie (ang. Eladrin) są rdzennymi mieszkańcami Arborei, tak samo jak baatezu są związani z Baator, zaś tanar'ri z Otchłanią. Są dzikimi i wolnymi stworzeniami, radującymi się ze swej egzystencji, pełnej śpiewu i wszelakich uroczystości. Eladrinowie wspierają wszystkich o dobrych sercach w walce przeciw siłom zła, ale dążą do tego za pośrednictwem indywidualnych aktów dobroci lub heroizmu. W Arborei eladrinowie niezmiennie przenoszą się z miejsca na miejsce, zachwycając się naturalnym pięknej tej sfery oraz poszukując przygód. Bronią dobroci i wolności w każdym miejscu, gdzie jest ona zagrożona, a także starają się przeciwstawiać wpływom tanar'ri i baatezu pośród śmiertelnych. Według eladrinów śmiertelnicy powinni mieć możliwość wybierania swych własnych bóstw, nie musząc się obawiać biesiej interwencji. Wielu z potężniejszych eladrinów częstokroć wędruje po sferach i światach pierwszomaterialnych, pracując przeciw baatezu i tanar'ri chcących zdominować te światy. Chociaż indywidualne typy eladrinów różnią się mocą i wyglądem, to jako rasa są wszyscy istotami faerie, pełnymi wdzięku, szybkimi i pięknymi. Eladrinowie występują w dwóch kategoriach:

  • Pomniejszej: bralani, coure, noviere, shiere
  • Potężniejszej: firre, ghaele, tulani

Pomniejsi eladrinowie z rzadka opuszczają sferę Arborei. Większych eladrinów można jednak spotkać praktycznie wszędzie, gdzie da się poczynić jakieś dobro.

Podróż między sferamiEdytuj

Eladrin może podróżować pomiędzy Planami Wyższymi, Ysgardem, Zewnętrzem i Planem Astralnym. Potężniejsi eladrinowie mogą podróżować do każdego Zewnętrznego czy Wewnętrznego Planu, Planu Eterycznego, a także każdego pierwszomaterialnego świata. W przeciwieństwie do wielu biesów, eladrinowie mogą swobodnie wkraczać do każdego świata, do jakiego potrafią dotrzeć; nie muszą czekać, aż ich ktoś przywoła. Jednakże eladrinowie muszą ukrywać swój wygląd podczas podróżowania po pierwszomaterialnych światach. Te same prawa, które uzależniają baatezu i tanar'ri od manipulacji czarodzieja, zabraniają również eladrinom ujawniania swej prawdziwej natury, za wyjątkiem pewnych określonych okoliczności. Kiedy eladrin jest przebrany, to nosi formę istoty rdzennej dla świata, do którego wkracza. Może przyjąć ludzki lub prawie-ludzki kształt, starając się zostać łowcą przygód lub wędrującym bardem. Raz obłożywszy się swoim przebraniem, nie może uczynić niczego, czego jego przyjęta forma nie byłaby w stanie - nie w chwili, gdy może to zobaczyć jakiś śmiertelnik. Jeśli eladrin się zdradzi, to wróci do Arborei na 1001 lat, nim będzie mógł na nowo wędrować pośród pierwszomaterialnych światów. Zwykle taki eladrin posiada chwilę czasu - parę minut lub godzinę - by móc dokończyć swe sprawy, nim nie zostanie odesłany z odwiedzanego świata.

Rodzaje eladrinówEdytuj

CoureEdytuj

Coure02.jpg

Coure

Coure są najmniejszymi z eladrinów, podobne do chochlików, mając delikatne motyle skrzydła, są ucieleśnieniem beztroskiego życia i wędrówki. Mierzą około 60 cm wzrostu i ważą około 9 kg. Często służą innym, potężniejszym istotom jako posłańcy i zwiadowcy, zakładając że ich panowie zdołają wytrzymać ich zmienny humor i niezliczone psoty. Coure są ciągle radosne, uwielbiają spędzać noce na otwartej przestrzeni w czasie kiedy spadają gwiazdy, lecz kiedy indziej wolą psocić i tańczyć radośnie przy światłach faerie. Lubią się ubierać w jasne ubrania, lecz dobór ich jest często daleki od dobrego gustu. Są w stanie przyjąć kształt bezcielesnej kuli światła. Unikają walki pozostawiając ją potężniejszym niebianom, lecz samodzielnie walczą z przybyszami pokroju impa.

BralaniEdytuj

Bralani2.jpeg

Bralani

Pokryte białym piaskiem pustkowia Pelionu są domem dla eladrinów znanych jako bralani - są one najdzikszymi istotami ze swojego rodzaju, żyjącymi stale w niekończącej się, szaleńczej furii. Żaden inny eladrin nie umie dorównać gniewowi rozwścieczonej bralani - ani też jej głębokim niczym toń oceanu lamentom w chwilach smutku, tudzież niebotycznym szczytom jej radości. Bralani są związane z ziemiami Pelionu, lecz można je okazjonalnie spotkać, kiedy tańczą pośród pustynnych wiatrów tudzież lodowych pustkowi innych światów, radując się ze swej wolności oraz piękna otwartego terenu.

W swej pierwotnej formie, bralani przypominają niewysokie, mocno zbudowane elfy, szerokie w barach i mimo to wciąż piękne. Ich włosy zwykle przyjmują kolor srebrzysto biały, zaś oczy są wiecznie zmieniającą się feerią barw, które migoczą i przesuwają się zależnie od kaprysów ichniego nastroju. Bralani mogą też przyjąć kształt wirów utworzonych z kurzu, piasku lub śniegu, przemierzających ich ulubione sfery na podobieństwo żywych zefirów. Bralani są najbardziej niedostępnymi oraz kapryśnymi z eladrinów, groźnymi w razie zbliżania się i niestałymi w swym nastroju. Przybysze mogą zostać powitani jakąś prymitywną uroczystością tudzież zaatakowaniem ich w straszliwym szale. Chociaż celem bralani jest tańczyć i biegać po pustkowiach, to jednak mogą one porzucić w jednej chwili swój niekończący się taniec, jeśli natkną się na złe siły na swym terytorium. Parę rzadkich i mało spotykanych bralani wybierających się do innych światów pomaga lokalnym siłom dobra, trzymając się ze szlachetnymi, pustynnymi dzikusami, tudzież wspomagając północnych pasterzy.

W swych rodzimych ziemiach na Pelionie, bralani podróżują w luźnych grupach nieskończonego tańca pośród wiatru i piasku. Każdego dnia przemierzają setki mil, zatrzymując się jedynie dla czynienia psikusów podróżnym tudzież rozprawiania się z każdymi nieproszonymi gośćmi, jakich znajdą. Bralani nigdy nie ustalają jednej konkretnej osoby na lidera. Cała banda kieruje się jedynie spontanicznymi impulsami, co czyni ich eladrinami wyjątkowo trudnymi w rozmowie. Kiedy bralani opuszczają Pelion, to podróżują w małych grupach składających się z 1-3 osób. W pewnych rzadkich okolicznościach, kiedy bralani są zmobilizowane do walki, to działają jako zwiadowcy i piechurzy, pustosząc budowle i flanki wroga.

FirreEdytuj

75104.jpeg

Firre

GhaeleEdytuj

Ghaele2.jpeg

Ghaele

NoviereEdytuj

Noviere.jpg

Noviere

ShiereEdytuj

Shiere.jpg

Shiere

ShiradiEdytuj

Shiradi.jpg

Shiradi

TulaniEdytuj

Tulani.jpg

Tulani

Tulani, starożytni faeri, potężni eladrinowie, wędrując poszukują spokoju, piękna i samotności. Ubrani zazwyczaj w eleganckie, lśniące szaty w pięknych kolorach. Wysocy, o szlachetnie pięknych, elfich rysach twarzy, Tulani preferują spokój i ciszę, lecz jeśli jakieś dobre istoty mają kłopoty, mogą ruszyć do walki ze złem. W szale bitwy, ci eladrinowie, mogą zniszczyć cała armie zła, używając świetlistego miecza oraz błyskawic. Tulani roztaczają wokół siebie aurą nieziemskiego piękna i wdzięku, ich głębokie głosy, brzmią niczym muzyka, a ich złocista twarze i purpurowe oczy emanują niewinnością i pięknem. Są największymi samotnikami wśród eladrinów, rzadko wędrują po lasach innych planów, chyba że zostaną wezwani. W walce są pomysłowymi taktykami, jak i potężnymi czaromiotami, na początku bitwy starają się chronić śmiertelnych, a następnie w swojej humanoidalnej postaci, lub w kształcie świetlistej kuli walczą zaciekle z wrogiem.

Dwór GwiazdEdytuj

Morwel.jpg

Królowa Morwel i jej mąż Faerinaal

Magiczne i skryte serca eladrinów leżą w Gwiezdnym Dworze, gdzie niezwykle piękna Królowa Morwel włada swym ludem. Morwel jest czasami zwana Królową Faerie, Panią Jeziora tudzież Panią Gwiazd; jest ona prawdopodobnie pośrednią Mocą w jej własnym uznaniu oraz jest otoczona najświetniejszymi i najwspanialszymi z eladrinów. Dwór przemieszcza się z miejsca na miejsce poprzez Arboreę, istniejąc tylko tam, gdzie akurat w tym świecie zapada noc. Gwiezdny Dwór nie jest tak naprawdę rządem eladrinów tak mocno, jak serce czy dusza tejże rasy. Eladrinowie utrzymują dobre kontakty z panteonem elfów i Olimpu, ale starają się trzymać dzikich terenów Arborei. Kiedy odwiedzają Olimp, to najczęściej przyjmują formy wnioskodawców lub leśnych duchów, skrywając swoją prawdziwą naturę. W elfickich światach eladrinowie mogą swobodnie pokazywać się pod swą prawdziwą postacią. Czasami dołączają do niebian służących olimpijskim i elfickim mocom, kiedy potężne zło nawiedza całą Arboreę. W większości przypadków jednak preferują nie wtrącać się w porachunki Mocy i zajmować się własnymi sprawami.

MorwelEdytuj

Morwel tytułowana Królową Gwiazd jest zwierzchniczką Dworu Gwiazd eladrinów. Jej poddani opiewają ją również tytułami Baśniowa Królowa, Pani Jeziora oraz Pani Gwiazd.

FaerinaalEdytuj

GwynharwyfEdytuj

Gwynharwyf.jpg

Gwynharwyf

AscondelEdytuj

VaerosEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W 4 edycji D&D eladrinowie są krewnymi wysokich elfów, lecz z większymi zdolnościami magicznymi.
  • Mogą stać się liczami - baelnornami - jeżeli osobnik zostanie wybrany przez elfich bogów na strażnika.
  • W uniwersum Pathfindera eladrinowie występują pod nazwą azata. Ich przedstawicielami, oprócz bralani i ghaele, są brijidine, lyrakien, raelis, yamah, veranallia oraz lillend.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki