FANDOM

Golarion.jpg

Mapa Golarionu

Golarion to świat, w którym toczy się akcja settingu Pathfinder. Krąży wokół żółtego słońca na dalekich rubieżach Planu Materialnego. Trzecia od orbity, ta błękitna planeta obfituje w rozległe oceany  i urodzajne zielone lądy, stanowiąc doskonałe miejsce rozwoju dla niezliczonych kultur. Naznaczony kraterami księżyc Golarionu, Somal, rozświetla nocne niebo, a najbliżsi planetarni sąsiedzi – Zielony Świat Castrovel i Czerwona Planeta Akiton (odpowiednio drugie i czwarte ciało niebieskie od słońca) również są wyraźnie widoczni.

Stosunkowo przyjazne i sprzyjające rozwojowi życia warunki w porównaniu z innymi światami (będące prawdopodobnie wynikiem działań bogów) sprawiają, że astronomowie czasem określają Golarion jako Dziecię (ang. the Child). Jednakże uczeni z innych planet nazywają go Klatką (ang. the Cage) ze względu na to, że we wnętrzu planety uwięziony jest szalony bóg Rovagug.

W pracach astronomicznych bądź astrologicznych, Golarion bywa oznaczany runą: kołem z trzema pionowymi paskami na powierzchni. Symbol ten niewątpliwie bardziej kojarzy się z Klatką niż Dziecięciem.

KontynentyEdytuj

Na Golarionie znajduje się osiem kontynentów otoczonych wielkimi morzami.

  • Arkadia to urodzajny kontynent na dalekim zachodzie. Od centralnych lądów oddziela go Ocean Arkadyjski. Niewiele wiadomo o tej krainie, leżącej 4,000 mil od wybrzeży Avistanu, opisywanej w starożytnych tekstach i legendach dawno upadłych imperiów. Mimo to, Avistan podejmuje sporadyczne próby handlu i kolonizacji.
  • Avistan to wielki, półwyspowy kontynent rozciągający się na zachód od Casmaronu, graniczący z Górami Krańca Świata. Avistan jest domem dla wielu cywilizacji powstałych na ruinach wielkich imperiów z przeszłości, takich jak Thassilon. Avistańskie nacje Taldoru, Cheliaxu, Andoranu i Qadiry są na dobrej drodze do zostania światowymi potęgami, zaś Absalom umiejscowione na wyspie niedaleko wybrzeża uznawane jest za największe i najbardziej kosmopolityczne miasto na świecie.
  • Azlant - niegdyś wielki wyspiarski kontynent, leżący tysiące mil na zachód od Łuku Arodena. Azlant widział narodziny pierwszych ludzkich cywilizacji. Wszystko co z niego dzisiaj pozostało to gromada sterczących z wody wysepek i sieć chaotycznych, wąskich kanałów; większość kontynentu zniknęła w głębinach morza, gdy z nieba spadł Gwiezdny Kamień.
  • Casmaron to największy kontynent na półkuli północnej, a jednocześnie siedziba dwóch najpotężniejszych królestw na świecie: Keleshu i Vudry.
  • Korona Świata (ang. The Crown of the World) jest ogromną lodową pustynią rozciągającą się na północnym biegunie planety. Mimo skrajnie nieprzyjaznego klimatu i warunków atmosferycznych, w których zdolni są żyć tylko nieliczni zahartowani nomadowie, Korona jest bezcennym szlakiem handlowym między Avistanem i Tian Xia.
  • Garund to niezbadany kontynent leżący na południowy wschód od Avistanu, pod drugiej stronie Wewnętrznego Morza. Kusi podróżników wizją niebezpiecznych, acz bardzo opłacalnych przygód – od wędrówek przez północne pustynie w poszukiwaniu zaginionych reliktów osiriańskich faraonów do przedzierania się przez zabójcze dżungle Równiny Mwangi.
  • Sarusan jest najmniejszym kontynentem na Golarionie, a przy tym bardzo słabo poznanym. Leży na rzadko uczęszczanym szlaku morskim.
  • Tian Xia to ogromny superkontynent leżący między Casmaronem a Arkadią. Podobnie jak Avistan, jest domem dla wielu starożytnych I potężnych mocarstw, takich jak Minkai czy Dziedziczone Stany Lung Wa. Mimo niezbyt komfortowej lokalizacji krainy, kupcy z Tian Xia podróżują po całym świecie.

OceanyEdytuj

Pięć dużych oceanów opływa lądy Golarionu.

  • Ocean Antarkos, zajmujący większość południowej półkuli Golarionu, skuty wiecznym lodem;
  • Ocean Arkadyjski, na zachód od Avistanu i Garundu, na południe od Arkadii, otaczający Azlant;
  • Ocean Embaralski graniczący z Casmaronem, Tian Xia i Sarusanem;
  • Ocean Obari, między Garundem i Casmaronem;
  • Ocean Okaiyo, oddzielający Tian Xia od Arkadii.

MorzaEdytuj

Dziewięć najważniejszych mórz Golarionu to:

  • Morze Castrovińskie (ang. Castrovin Sea);
  • Morze Gorączki (ang. Fever Sea);
  • Morze Wewnętrzne (ang. Inner Sea);
  • Morze Kości Słoniowej (ang. Ivory Sea);
  • Lśniące Morze (ang. Shining Sea);
  • Niewidoczne Morze (ang. Sightless Sea);
  • Morze Songil (ang. Songil Sea);
  • Wrzące Morze (ang. Steaming Sea);
  • Morze Valashmai (ang. Valashmai Sea).

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki