Fandom

Sferopedia

Golem

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja3 Udostępnij

Golems2.jpg

Od lewej, golem mosiężny, smoczy i witrażowy

Golems3.jpg

Golem mózgowy, piekielnego ognia i z ciał demonów

Golems9.jpg

Od lewej, golem żelazny jaszczur, smoczych kości i kamienne smoczysko

Golemy to stworzone za pomocą magii potężne konstrukty, które powstają wyłącznie w celu służenia swoim panom. Do stworzenia każdego golema potrzebne są specjalne surowce z których będzie się składać ciało, zaklęcia które je wzmocnią, duch żywiołu który ożywi ciało, oraz odrobina scalającej całość mocy z planu energii pozytywnej.

Nie zachowały się żadne zapisy dotyczące pierwotnego twórcy lub twórców samej koncepcji golemów. Najstarsze księgi traktujące o budowie golemów odwołują się do jeszcze starszych źródeł. Podręczniki takie są najczęściej zaklęte w celu wspomożenia budowniczych w ich pracy. Przypuszcza się, że pierwszym stworzonym egzemplarzem był golem z ciała - nieoczekiwany efekt eksperymentu związanego z reanimacją ciał zmarłych. Golemy cielesne są zresztą najłatwiejsze do stworzenia i ożywienia dzięki faktowi, że ich substancja niedawno jeszcze stanowiła ciało żyjącej istoty. Później proces ten został przeniesiony na materiały nieorganiczne i metale, które pozwalają na zbudowanie potężniejszych i bardziej interesujących modeli.

Golemy zbudowane są najczęściej z materiałów związanych z żywiołami, choć wśród planów nie jest to regułą i mieszkańcy Planów Zewnętrznych potrafią tworzyć je z innych substancji. Tym, co ożywia golema jest duch żywiołu (najczęściej z Planu Żywiołu Ziemi). Ponieważ duch ten nie jest naturalną częścią ciała golema, jest niewrażliwy na większość zaklęć i pewne rodzaje broni. Proces tworzenia golema wiąże ducha z nieożywionym ciałem i zmusza go do posłuszeństwa rozkazom stwórcy. Dokładna natura duchów golemów nie jest dobrze poznana, wiadomo jedynie że traktują niewolących ich pierwszaków ze zrozumiała wrogością.

Złożenie bądź wyrzeźbienie ciała golema to poważne wyzwanie. Większość magów wynajmuje do tego celu rzemieślników, murarzy bądź krasnoludy. Cała praca musi odbywać się w specjalnie przygotowanym laboratorium. Rozmiary golema związane są z rodzajem zaklęcia, jakim dysponuje twórca - czar nie działa na ciała zbyt małe lub zbyt duże. Rytuały wiążące ducha żywiołu z ciałem golema są długotrwałe i najczęściej zajmują około dwóch miesięcy.

Choć istnieje wiele rodzajów golemów, wszystkie mają kilka cech wspólnych. Są niewrażliwe na trucizny i magię działającą na umysł. Nie znają także pojęcia strachu, co czyni je straszliwymi i skutecznymi wojownikami i ochroniarzami. Dodatkowym atutem jest fakt, że są samowystarczalne - ożywiająca je magia sprawia że nie potrzebują pożywienia.

Golemy są istotami bezwolnymi, pozbawionymi emocji i całkowicie posłusznymi woli swych panów. Ich słabością jest niezdolność do działania, jeśli nie otrzymały konkretnych rozkazów. Bronią się, jeśli zostały zaatakowane, ale na tym kończy się ich jakakolwiek inicjatywa. Są najbardziej dosłownym uosobieniem idei bezwolnego i ślepo posłusznego narzędzia,

Golemy cielesneEdytuj

Golemy smoczeEdytuj

Inne golemyEdytuj

Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Golemy klejnotowe.
Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Golemy planarne.
Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Kolosy.
Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Półgolemy.

CiekawostkiEdytuj

  • Golem cielesny wywodzi się prawdopodobnie z książki "Frankenstein", a gliniany został oparty na oryginalnej legendzie o tych automatach.

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Księga Potworów
  2. Stormwrack
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Czarci Foliał
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Księga Potworów II
  5. 5,0 5,1 5,2 Draconomicon
  6. Libris Mortis
  7. Magic of Incarnum
  8. Cityscape
  9. Serpent Kingdoms
  10. Księga Potworów IV

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki