Fandom

Sferopedia

Jaszczurka

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Giant Lizards.jpg

Ogromne jaszczurki

Jaszczurki (ang. lizards) to jedna z najbardziej znanych grup gadów, łatwo rozpoznawalna dzięki charakterystycznej budowie smukłego, wydłużonego ciała: zwykle czworonożne, ogoniaste, o skórze pokrytej łuskami i mocnych szczękach. Większość jaszczurek ma niewielkie rozmiary i nie jest niebezpieczna dla humanoidów, występują jednak groźne wyjątki.

Ogniste jaszczurkiEdytuj

Ogniste jaszczurki są podobne do młodych, bezskrzydłych smoków i często mylone z pseudosmokami. Instynktowne upodobanie do świecących przedmiotów oraz duże rozmiary (do 10 metrów długości) wskazuje na dalekie ich pokrewieństwo z tymi istotami. Mają szare łuski z rdzawymi, czerwonymi albo brązowymi podbrzuszami. Z wiekiem łuski ciemnieją. Oprócz silnych, uzębionych szczęk, główną bronią tych istot jest zdolność ziania ogniem, na którego działanie same są niewrażliwe. Ogniste jaszczurki mieszkają w podziemnych norach, z których wychodzą na powierzchnię na nocny żer. Upolowaną zdobycz zaciągają do legowiska, gdzie jest pożerana a jej resztki zalegają na kopcu odpadków. Jaszczurki ogniowe, jak typowe gady, poruszają się wolno i przesypiają około połowy dnia. Podczas okresu godowego składają od jednego do czterech jaj, które są bardzo cenione przez kolekcjonerów. Młode od momentu wyklucia są zdolne do samodzielnego życia. Żyją długo, osiągając nawet wiek 100 lat.

Ogromne jaszczurkiEdytuj

Ogromne jaszczurki osiągają do 5 metrów długości i żyją na bagnach oraz mokradłach. Charakteryzują się potężnym chwytem szczęk, z którego pechowym przeciwnikom trudno się wyswobodzić. Ogromne jaszczurki nie są wybrednymi drapieżnikami i mają w zwyczaju atakować każdą istotę na tyle nierozważną, aby się do nich zbliżyć. Choć ich duże rozmiary sprawiają, że mają niewielu wrogów, są ulubionym pokarmem czarnych smoków, z którymi czasem dzielą miejsce zamieszkania. Jaszczuroludzie chętnie oswajają ogromne jaszczurki, wykorzystując je jako wierzchowce, zwierzęta pociągowe lub hodowane w celach spożywczych.

Podziemne jaszczurkiEdytuj

Agresywny gatunek wyposażony w specjalne przyssawki na przednich i tylnych kończynach, dzięki którym potrafi biegać po ścianach i sklepieniach podziemnych jaskiń. Spotykane w Podmroku, nigdy nie wychodzą na powierzchnię. Niektóre odmiany o nienaturalnie jasnej skórze są bardzo wrażliwe na światło słoneczne. Podobnie jak inne gatunki jaszczurek, podziemne charakteryzują się niezwykle silnym i niebezpiecznym uściskiem szczęk. Ponadto niektóre posiadają długi, chwytny język, który pomaga im w obezwładnianiu i przyciąganiu przeciwników w zasięg ostrych zębisk.

Minotaurowe jaszczurkiEdytuj

Wielkie (do 35 metrów długości) i agresywne, jaszczurki te zawdzięczają swą nazwę dwóm potężnym rogom, osadzonym na głowie. Rogi te nie są jednak używane do walki. Zamiast tego służą samcom jako wabik przyciągający samice. W walce minotaurowe jaszczurki posługują się zębami i pazurami. Znane są z upodobania do zasadzek i umiejętności chwytania nieszczęsnych ofiar w morderczym uścisku szczęk. Zamieszkują tropikalne góry i wyżyny, często dzieląc terytorium z czerwonymi i miedzianymi smokami.

Wierzchowe jaszczurkiEdytuj

Te mięsożerne jaszczury służą jako wierzchowce niemal wyłącznie w Podmroku. Rzadko widuje się je na powierzchni, a hodowcy zazdrośnie ich strzegą. Wymagają bacznej uwagi, gdyż mają na łapach przylepne poduszki, dzięki którym mogą wspinać się po ścianach. Jest to niezbędne do poruszania się po zawiłych podziemnych korytarzach. Stworzenia mają 120 centymetrów wzrostu w kłębie i ważą około 300 kilogramów.

Rozbójnicze jaszczurkiEdytuj

Gatunek podziemnego gada czasami używanego przez drowy jako zwierzę juczne.

=Szybkosrebrne jaszczurkiEdytuj

Szybkosrebrne jaszczurki są cenione za swój wybuch szybkości i skłonność do noszenia jeźdźców. Drowi zwiadowcy używają tych wierzchowców by robić błyskawicznie szybkie najazdy.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki