FANDOM

Lizardfolk mm5e

Jaszczuroludź

Jaszczuroludź

Jaszczuroludź

83018

Jaszczuroludź czarnołuski

83019

Jaszczuroludź trującego zmroku

We wszystkich moich kontaktach z jaszczuroludźmi nigdy nie mogłem powiedzieć o czym myślą. Ich jaszczurze oczy nie zdradzały wskazówek co do ich intencji. Dałem im zaopatrzenie. Oni dali mi ptaszki.

- Zeznania kupca o jego doświadczeniach z plemionami jaszczuroludzi w Jaszczurzych Marchiach

Jaszczuroludzie (w czwartej edycji jaszczuroczłeki, ang. lizardmen) to neutralne łuskowate istoty o wyglądzie humanoidalnych jaszczurek. Większość jaszczuroludzi wiedzie proste życie na bagnach, choć np. w Faerunie w przeszłości jako rasa stwórców posiadali oni rozwiniętą społeczność. Obecnie społeczności tych istot cofnęły się do etapu barbarzyństwa, zajmując się w równym stopniu rybactwem i zbieractwem jak zbrojną napaścią i rabunkiem.

Dorośli jaszczuroludzie osiągają ponad 2 metry wzrostu i wagę ponad 100 kilogramów. Ich łuski mają barwę ciemnozieloną, szarą lub brązową. Potężne, choć pozbawione chwytności ogony mierzą do 1,2 metra długości. Samce nie różnią się specjalnie wyglądem ani sprawnością fizyczną od samic. Jaszczuroludzie nie używają ubrań, za wyjątkiem barbarzyńskich ozdób wykonanych z kości i innych prostych materiałów. Istoty te posiadają własny język.

W walce jaszczuroludzie nie stosują żadnej złożonej taktyki. W walce posługują się pazurami i zębami, a bitwa zwykle staje się się serią indywidualnych pojedynków. Jeśli mają przewagę liczebną, bitwa rozpoczyna się bezładną szarżą na wroga. Kiedy są w opałach lub bronią swojego terytorium, walczą z zaciekłą odwagą, wspomagając się ochoczo pułapkami, zasadzkami i atakami z zaskoczenia. Ich koncentrację może zaburzyć pożywienie (także ciało zabitego przeciwnika), jeśli są głodne, lub kuszące błyskotki, stanowiące łup wojenny. Jaszczuroludzie często biorą jeńców, którzy służą im jako służba, pożywienie lub ofiary składane przez szamanów.

Plemiona jaszczuroludzi zamieszkują bagna, mokradła i inne podmokłe miejsca. Często ich siedziby znajdują się w jaskiniach, do których można się dostać tylko podwodnym wejściem. Liczebność typowego plemienia rzadko przekracza 150 osobników, łącznie z młodymi. Na czele plemienia stoi wódz, wspomagany przez zastępców, funkcje religijne pełni natomiast szaman. Sąsiadujące plemiona często zawiązują sojusze w celu wspólnej obrony przed najeźdźcami lub prowadzenia wojny z innymi szczepami. Jaszczuroludzie są wszystkożerni, jednak mięso humanoidów, zwłaszcza ludzi, traktują jak prawdziwy przysmak. Opowieści o krwawych ucztach, które część pożywienia zaczyna żywcem, nie wpływają dobrze na reputację tej rasy. Same nie są znane ze smakowitości - zarówno jaja jak i mięso jaszczuroludzi ma gorzki, nieprzyjemny smak. Ich skóry bywają za to wykorzystywane jako solidny surowiec do wyrobu odzieży i galanterii.

Mniej więcej 10% plemion jaszczuroludzi cechuje się wyższym poziomem rozwoju. Zamiast w jaskiniach, zamieszkują wioski złożone z lichych chat. Wytwarzają też broń, w walce posługując się tarczami, oszczepami, strzałkami i maczugami. Ich przywódcy używają często zdobycznej broni siecznej.

Jaszczurzy król/królowaEdytuj

Jaszczurzy królowie to jaszczuroludzie o wybitnej inteligencji i sile, przewodzący pojedynczym plemionom lub całym sojuszom. W walce posługują się ogromnymi trójzębami, którymi sieją zniszczenie z wyjątkową wprawą. W parze z wielką siłą idzie wielka żarłoczność i każdy król żąda, by dostarczano mu tygodniowo przynajmniej dwóch ludzi lub innych humanoidów do pożarcia. Jeżeli łupu brakuje, głodna bestia zadowala się zjedzeniem jednego ze swych podwładnych.

CzarnołuskiEdytuj

Tak jak ich mniejsi kuzyni, czarnołuscy jaszczuroludzie są prymitywnymi gadzimi humanoidami które potrafią być bardzo niebezpieczne jeśli sprowokowane. Czarnołuski jaszczuroludź często mierzy 2,6 do 2,9 metra i waży 272 kilogramy. Jego ogon ma 1,2 do 1,5 metra długości. Czarnołuscy jaszczuroludzie mówią smoczym, a ci o wyższej inteligencji mówią również wspólnym.

Czarne szponyEdytuj

QuanakEdytuj

Quanaki są są rozbudowanym plemieniem jaszczuroludzi które wykorzystało swój psioniczny potencjał.

Quanaki są mierzą często często 1,8 do 2,1 metra wysokości z brązowymi, zielonymi, szarymi lub niebieskawymi łuskami. Używają swoich długich na 0,9 do 1,2 metra ogonów dla równowagi. Są doskonałymi pływakami i mogą utrzymać swój oddech dwa razy dłużej niż człowiek. Tak jak normalny jaszczuroludź są wszystkożercami którzy preferują mięso, lecz uszczupliły swoje pragnienie ludzkiego ciała. W rzeczywistości stały się bardziej wyrafinowane niż ich bracia i wykształciły wymianę z innymi rasami.

Quanaki mówią smoczym i językiem swoich sąsiadów, którym często jest wspólny.

Trującego zmierzchuEdytuj

Na EberronieEdytuj

Czarnołuscy jaszczuroludzie (ang. Blackscale Lizardfolk) dochodzą do prawie trzech metrów wzrostu. Uważają się za wybrańców Masvirika i Rhashaaka.

Jaszczuroludzie trującego zmierzchu (ang. Poison Dusk Lizardfolk) mają tylko około metra wzrostu i są słabsi od innych odmian, ale szybsi i inteligentniejsi.

Właściwi jaszczuroludzie dla odróżnienia od dwóch pozostałych odmian zwani są jaszczuroludźmi zimnego słońca (ang. Cold Sun Lizardfolk).

ŹródłaEdytuj