Fandom

Sferopedia

Kryształowa sfera

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

SingleSphere.jpg

Kryształowa muszla zawierająca ciała niebieskie w dzikiej przestrzeni

Wszelka dzika przestrzeń jest otoczona przez kryształowe muszle (ang. crystal shells) czy też kryształowe sfery (ang. crystal spheres). Wewnątrz kryształowej sfery znajduje się próżnia dzikiej przestrzeni, planety i gwiazdy. Na zewnątrz kryształowej sfery płynie tęczowy ocean flogistonu i jeszcze więcej innych kryształowych sfer.

Rozmiar kryształowej sfery jest określony przez rozmiar układu planetarnego wewnątrz. Zazwyczaj sfera ma promień co najmniej dwukrotnie dłuższy od promienia orbity najdalszego ciała niebieskiego w układzie (tj. odległość od muszli do najdalszego ciała układu jest taka sama jak odległość od tego najdalszego ciała do centralnego punktu układu).

Z racji na swój wielki rozmiar, na zewnątrz sfera wygląda na idealnie płaską. Krzywizna jest tak stopniowa, iż niemal całkowicie niewykrywalna dla każdego wystarczająco blisko by widzieć kryształową sferę przez przysłaniający flogiston.

Sfery składają się z niełamliwego, ciemnego, ceramicznego tworzywa nieznanego pochodzenia. Niektóre legendy mówią (z czym zgadzają się różni teolodzy), iż muszle o gładkiej powierzchni zostały stworzone i umieszczone przez samych bogów by chronić ich światy od dewastacji flogistonu uznawanego za pierwotną materię wszechświata. Mniej wyrozumiałe teorie utrzymuję, iż takie muszle zostały umieszczone przez jeszcze wyższe potęgi by zachować bogów i ludzi oraz odosobnić ich działania.

Bez względu na pochodzenie, kryształowe muszle są jednolite pośród kosmosu. Wszystkie wyglądają niczym wielkie, ciemne, bezpłciowe sfery niedefiniowalnej materii.

Kryształowe sfery są bez wątpienia solidne. Nie mają żadnej grawitacji po obu swoich stronach (wyjątek zasady mówiącej, iż wszelkie duże obiekty mają grawitację). Żadna znana magia nie potrafi uszkodzić bądź przemienić powierzchni muszli, za wyjątkiem czarów otwierających portale. Jednakże nawet to jest uważane za nic więcej niż wyzwolenie naturalnego zjawiska, gdyż portale mogą pojawiać się całkowicie przypadkowo. Są najwyraźniej niewrażliwe na efekty życzeń, a nawet wolę potęg z planów zewnętrznych (choć nie wyklucza to możliwości, iż moce planów zewnętrznych ich nie stworzyły - prawdopodobnie były wystarczające mądre by zapobiec swojej własnej ingerencji).

Kryształowa muszla jest barierą nieprzekraczalną dla kosmicznych podróżników, jeśli nie są odpowiednio przygotowani bądź fortunni. Znanych jest pięć metod na dostanie się z jednej kryształowej sfery do pozostałej:

  • Można ją obejść całkowicie czarami teleport bądź wrota wymiarów. Podróżnik przenosi się w mgnieniu oka z jednej strony muszli na drugą bez fizycznego jej pokonywania. Tylko magiczny przedmiot bądź zaklęcie może dokonać takiego przeniesienia.
  • Czar fazowe drzwi bądź duplikujące to zaklęcie magiczne urządzenie pozwala statkowi bądź fragmentowi muszli stać się niematerialnymi by statek mógł przebrnąć dalej.
  • Naturalnie występujące portale przeszywają muszlę w rozmaitych obszarach i nieprzewidywalnych rozstępach. Poszukiwanie takiego portalu może się okazać czasochłonnym zadaniem.
  • W niektórych układach, gwiazdy znajdują się na skrajach. Okazjonalnie, takie gwiazdy są same w sobie portalami do innych lokacji i mogą być osiągnięte poprzez zanurzenie się w samo serce gwiazdy. Takie portale są wyjątkowo rzadkie; podróżnicy powinni zdecydowanie sprawdzić lokalne spisy nim dadzą się spopielić w nieznanej sytuacji.
  • Legendarny Czarostatek i stworzenia takie jak kosmiczne smoki zdają się mieć wrodzoną zdolność otwierania portali do flogistonu. Portale te zamykają się powoli po dłuższym czasie, toteż inne statki mogą czasem podążyć za nimi. Spoza sfery portale te są dość łatwo widoczne.

Zważ na to, że omawiane portale są wyłącznie prostymi drzwiami pozwalającymi na przejście z jednej strony kryształowej muszli na drugą. Nie są bramami i nie pozwalają na przeniesienie pomiędzy wymiarami. Magia polegająca na innych planach czy wymiarach jest wyraźnie zawodna kiedy używana w pobliżu kryształowej muszli.

Sama kryształowa sfera reprezentuje zewnętrzne ograniczenie wpływów boskich i pozawymiarowych istot. Magia przywołująca bądź pobierająca moc od takich bytów i istot nie działa poza tą granicą.

Te fantastyczne układy z gwiazdami na nocnym niebie często mają gwiazdy umocowane na wewnętrznej stronie kryształowej sfery. Jednakże sama natura gwiazd różni się od sfery do sfery. W niektórych sferach gwiazdy są małymi otworami wyglądającymi na flogiston, w innych są namalowanymi wewnątrz światłami, u innych są wielkimi miastami zamieszkiwanymi przez obce stworzenia, a w jeszcze innych są wielkimi zniczami ognia trzymanymi w górze przez olbrzymie statuy zapomnianych bogów.

ŹródłaEdytuj

  • Spelljammer Adventures in Space Boxed Set

Więcej w Fandom

Losowa wiki