Fandom

Sferopedia

Mantikora

4384strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Monster Manual 5e - Manticore - p213.jpeg

Mantikora w D&D Next

Mantykora.jpg

Mantikora

Mantikory kochają smak ludzkiego mięsa. Oto dlaczego w wędrówkach przez góry zawsze podróżuję z ludzkimi strażnikami.

- Marthok Uldarr
krasnoludzki handlarz miedzią

Mantikory to magiczne bestie, posiadające tułów, grzywę i kończyny lwa, błoniaste skrzydła, głowę podobną do ludzkiej i ogon pokryty żelaznymi kolcami. Lubują się w smaku ludzkiego mięsa. Z wysokością 1,8 metra w kłębie i ciałem długim na 5 metrów są potężnymi przeciwnikami. Ich skrzydła mają rozpiętość ponad ośmiu metrów.

Istoty te lubują się w ataku z powietrza i rzadko stąpają po ziemi. Ogony mantikor są przystosowane do ataku dystansowego. W razie zagrożenia strzelają ostrymi kolcami w napastnika, a następnie dążą do zwarcia, w którym puszczają w ruch zęby i pazury. Mimo wszystko, mantikory nie są najlepszymi lotnikami, co sprytny przeciwnik jest w stanie wykorzystać.

ZwyczajeEdytuj

Mantikory są spotykane w każdym środowisku, preferują jednak ciepły klimat. Ich rozmieszczenie przestrzenne jest odbiciem rozmieszczenia ich ulubionego pożywienia - ludzi. Teren łowiecki jednej mantikory obejmuje około 30 kilometrów kwadratowych i przynajmniej jedno ludzkie osiedle. Terytoria te często przenikają się z terenami innych mantykor i innych drapieżników polujących na ludzi, na przykład niektórych smoków. Ich inteligencja jest mniejsza od ludzkiej, przewyższa jednak znacznie zwierzęcą.

Mantikory łączą się w pary na całe życie. Samiec opiekuje się samicą w czasie ciąży i dostarcza jej pożywienie. Samica rodzi zwykle dwa młode, które dorastają w ciągu pięciu lat. W początkowej fazie życia chronią się między przednimi nogami matki. Czasami są chwytane i tresowane przez ludzi, jednak tresura taka jest trudna i niebezpieczna, a po osiągnięciu dorosłości większość pozornie oswojonych mantikor ucieka na wolność. Nawet tak wytresowane osobniki nigdy nie pozwalają się dosiadać. Dorosłe mantikory czasem z własnej woli służą złych humanoidom w zamian za zapewnienie stałej dostawy żywności.

Dzikie mantikory pożerają swoją zdobycz na miejscu jej upolowania, zaciągając ją do gniazda martwą jedynie w przypadku, gdy dokarmiają ciężarną partnerkę, natomiast żywą jeżeli trwa okres nauki polowania dla młodych. Często gromadzą przedmioty należące do ofiar - z ciekawości, naśladując inne potwory, w celu napawania się przyjemnym ludzkim zapachem lub traktując je jako przynętę. Brak chwytnych kończyn uniemożliwia tym istotom wykorzystanie zdobyczy w praktyce, jednak czasami są wyposażane przez swoich ludzkich sojuszników w magiczne obroże lub bransolety.

Mantikory są bezcennymi sojusznikami i straszliwymi przeciwnikami. Grzywy i skóry tych istot osiągają bardzo wysokie ceny, a posiadanie przez myśliwego takiego trofeum świadczy o jego najwyższej klasie.

Zobacz teżEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki