Fandom

Sferopedia

Panteon afrykański

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Afric.JPG

Afrykański kapłan

Ponad tysiąc lat temu, tam gdzie obecnie są wilgotne lasy Nigerii, rozwinęła się cywilizacja wzdłuż rzek Niger i Ogun. Ludy te zbudowały wielkie miasta jak Ibadan i Ife, gdzie tysiące żyły w złożonych społecznościach. Jorubowie na przykład władali wielkimi połaciami ziemi na których uprawiali rośliny bulwowate, wykonywali żelazne narzędzia i bronie oraz rzeźbili piękne terrakotowate rzeźby i naczynia.

Prawdziwe centrum Jorubskiej religii tkwiło w ich władcach. Zwali oni tych ludzi "Oba" i byli uważani zarówno za ludzi jak i bogów, podobnie do Faraonów z Egiptu, za których potomków Oby się uważali. Te oby mogły wezwać armie fanatycznych wojowników z rolników i rzemieślników (Afrykańskie ludy rzadko miały regularne armie, lecz wszyscy mężczyźni byli szkoleni w broni i sztukach walki).

Odwołując się do Jorubskiego mitu, pierwotnym założycielem kraju był Oba o imieniu Oduduwan. Jego syn, Oran Miyan, który także założył królestwo Benin, był uważany za ojca afrykańskiej sprawiedliwości.

Mity te mówią także o odległym bóstwie, które pierwotnie stworzyło niebiosa i ziemię. Zwą oni tego boga Olurunem, władającego niebiosami. Na początku świat był mokradlasty i wodnisty, wykorzystywany jako miejsce boskich rozgrywek. Zła bogini imieniem Olokun władała całą ziemią. Dzień po tym jak Olorun pokłócił się z Olokun, postanowił stworzyć suchy ląd i ludzi. Kiedy to by się udało, jego plan pozwoliłby ludziom władać ziemią. Wezwał swojego najmłodszego syna, Obatala, by skonstruował porcję suchego lądu ziemi. Z pomocą swojego starszego brata, Orunmilli, boga objawienia, Obatala dokonał tego. Kiedy Olurun usłyszał, że jego ziemia została skończona, wysłał swojego posłańca, Agemo, by to wybadał. Po dwóch wyprawach Agemo wydał swoje uznanie. Olurun rozpoczął wtedy budowę dusz ludzi.

Niedaleko krainy Jorubów żył lub Ibo, który wyznawał Alę, boginię ziemi. Zgodnie z nimi, Ala stworzyła ludzi oraz opiekuje się nimi po ich śmierci. Urodzaj zarówno roślin i zwierząt leży w jej domenie, tak jak w przypadku egipskiego boga Ozyrysa.

Jamajczycy rozwinęli te mity jeszcze dalej. Folklor z tej karaibskiej mówi, że bogini ziemi zabrała dusze ludzi od boga nieba. Upiekła ich ciała w swoim piecu i włożyła w nie dusze ludzi. Ten akt zdrady, utrzymują Jamajczycy, spowodował rozłam pomiędzy ludźmi, a bogiem niebios. Niemal wszystkie rodowite mity afrykańskie opisują rozłam pomiędzy ludźmi, a najwyższym bogiem, co wyjaśniało tak wiele różnic pomiędzy najwyższym bogiem, a człowiekiem. Większość tych orisha (bogów) było prawdziwymi ludźmi, którzy odznaczali się w życiu, tak jak obecni katoliccy święci.

Według niektórych przypuszczeń, Jorubowie mieli ponad tysiąc orishów, opiekujących się wszystkim od naczyń po najróżniejsze choroby. W rzeczywistości, większość ludzi czciło kilku na raz, wyznając niektórych tylko na specjalne okazje.

Bogowie afrykańscyEdytuj

Imię Ranga Tytuł Symbol Boska kraina Charakter Dziedzina Domeny Ulubiona broń
Ala Większe bóstwo Bogini Ziemi skóra małego zwierzęcia Plan Materialny neutralny miłość, śmierć, urodzaj, ziemia roślina, śmierć, urok, ziemia włócznia
Eshu Pomniejsze bóstwo Bóg Wysłanników i Szansy złota moneta Plan Żywiołu Powietrza chaotyczny neutralny szansa, oszustwo, wysłannicy i podróżnicy chaos, oszustwo, podróż, szczęście maczuga
Obatala Większe bóstwo Król Białej Tkaniny gliniana miska Plan Żywiołu Powietrza praworządny dobry tworzenie, ziemia dobro, prawo, rzemiosło, tworzenie, ziemia buzdygan
Olokun (Ol-Okun) Większe bóstwo Pani Morza koralowy naszyjnik Plan Materialny neutralny zły morze, rzeki, mokradła woda, zło trójząb
Olurun Większe bóstwo Władający Niebem ptasia sylwetka Plan Żywiołu Powietrza neutralny bogowie, niebiosa pogoda, słońce, tworzenie buzdygan
Orunmilla Większe bóstwo Ta Która Wie Co Rozkwitnie wygrawerowany złoty medalion Plan Żywiołu Powietrza neutralny dobry sztuka, dyplomacja, wróżenie, wiedza dobro, handel, rzemiosło, szlachectwo, wiedza, wyrocznia drąg
Shango Większe bóstwo Władca Burz wizerunek błyskawicy Plan Żywiołu Powietrza chaotyczny zły moc, burza chaos, burza, powietrze, siła, zło topór wojenny

Nie-główni bogowieEdytuj

Africa2.JPG

Afrykański kapłan Anansego, boga pająka.

Te bóstwa również są obiektami wiary wśród afrykańskich plemion, lecz są to bardziej nieosiągalne byty albo nieuchwytne siły, niż konkretne wyznawane istoty. W dodatku niewiele jest na ich temat informacji.

  • Mulungu, Najwyższy Byt znany także jako Leza w centralnej oraz Nyambe we wschodniej i południowej Afryce.
  • Mawu i Lisa, Niebiańskie Bliźnięta. Fonowskie plemię Dahomeju wierzy, że Mawu (księżyc, żeńska) oraz Lisa (słońce, męski) razem stanowią Najwyższe Byty i Stwórców Ludzkości oraz świata.
  • Wąż Wieczności. Fonowie z Dahomeju utrzymują, że Wąż Wieczności utrzymuje Ziemię 7000 węzłów. Wąż żyje w wodach pod Ziemią. Jego wstęgi utrzymują planety w ruchu.
  • Dongo, Błyskawica. Dongo jest bogiem błyskawic w plemieniu Songhajów.
  • Tsui'goab, Bóg Deszczu. Tsui'goab jest bogiem deszczu Hotentotów. Jest wielki wojownikiem i czarownikiem. Zginął wiele razy, lecz za każdym razem powracał do życia (utożsamiane z cyklicznością pory deszczowej i suchej). Jest dawcą deszczu, żyje w chmurach, a jest przyzywany przez pierwsze promienie poranka.
  • Kibuka, Bóg Wojny. Kibuka jest bogiem wolny plemienia Baganda w centralnej Afryce. Ukazuje się jako silnie umięśniony mężczyzna.
  • Tęcza jest tajemniczym i niebezpiecznym bytem. Posiada wyjątkowo silną magię i potrafi zakończyć deszcz. Na jej końcu można znaleźć wielki skarb.
  • Musa jest wielkim podróżnikiem oraz łowcą. Wie wszystko co trzeba poznać na Ziemi.
  • Bogowie Rzek. Każda rzeka posiada swojego własnego bożka. Bóg Rzeki żyje w rzece i odpowiada za jej ciągłą egzystencje. Jedną z najważniejszych rzek jest Tano, który jest bogiem stwórcą. Innym ważny bóg rzeki jest Bia.
  • Bogowie Jeziora. Jak każda rzeka, każde jezioro jest zamieszkałe przez boga. Bóg Jeziora, bądź Zin, żyje w pałacu w jeziorze. Bogowie ci rozkazują rybom i innym mieszkańcom jeziora. Jeśli jakiś śmiertelnik ujrzy Zina, natychmiastowo umiera. Dwóch odznaczających się bogów jezior to Zin-Twe Jeziora bosomtwe oraz Zin-Kibaru.
  • Mukasa, Prorok. Mukasa jest półbogiem plemienia Baganda. Jest jednym z największych proroków. Jego wola jest przekazywana śmiertelnikom przez kapłanki. Jego przepowiednie, choć zaszyfrowane, nigdy się nie mylą.
  • Śmierć i Kazuki. Ta dwójka jest braćmi. Śmierć pragnie przynieść Ludzkości szkodę, podczas gdy Kaizuki chce dla Ludzkości dobra. Tak oto ta dwójka zawsze zwalcza się nawzajem. Oboje są wielkości olbrzymów.

Bóstwa szczepu AszantiEdytuj

Ananse - Pan Pająk wielki czarny pająk - praworządny dobry brzydcy ludzie, pająki, pająkoludzie, posłańcy, rzemieślnicy, wojownicy Aszanti dobro, pająk, podróż, prawo, siła, tworzenie, wspólnota zatrute pazury (tygrysie pazury)
Asase Ya - - samotne drzewo na sawannie - neutralny drzewa, duchy wód, dziecięce narodziny, natura, piękno, wierność, ziemia ochrona, roślina, woda, ziemia maczuga
Nyame - - moździerz i tłuczek - praworządny dobry deszcz, księżyc, leczenie, niebo, obserwatorzy, słońce, zaćmienie dobro, księżyc, leczenie, prawo, słońce, woda maczuga

Bóstwa szczepu BuszmenówEdytuj

  • Zwierzęce duchy związane są ze zwierzętami, które uosabiają. W przeciwieństwie do duchów zwierząt wymienionych dalej, te mają czczących je kapłanów, a są głównie ośrodkiem wiary Buszmenów, choć śmiało ich moc wykracza poza kulturę tego plemienia.
Cagn - Modliszka, Kaggen polująca modliszka - chaotyczny neutralny insekty, modliszkoludzie, ptaki, szkody, wężoludzie (nagi) chaos, cierpienie, zwierzę uderzenie bez broni (jeśli potwór) lub dowolna akceptowalna przez kulturę
Gauna - Gawa, Gamab, Gaunab łuk i strzała z ludzką głową na początku - chaotyczny zły skrytobójstwo, niepogoda, kanibalizm, chaos, śmierć, choroba, zło chaos, cierpienie, głód, pogoda, śmierć, zło krótki łuk

Bóstwa szczepu PigmejówEdytuj

Bumba - - tabliczka i pochodnia - praworządny neutralny duchy zwierząt, gwiazdy, nauczanie, ogień, planety, prawo ogień, prawo, wiedza, zwierzę pochodnia (buzdygan lub maczuga)
Khonvum - - tęcza - neutralny dobry łowcy, niebo, ptaki i zwierzęta, słonie grzmotu i kameleonoludzie, tęcze dobro, podróż, powietrze, siła, zwierzę krótki łuk

Bóstwa szczepu Benina NigeriiEdytuj

So - - baran lub kamienny topór - praworządny dobry baranoludzie, błyskawica, grzmot, kara, wiedźmy Zande dobro, burza, odwet, prawo topór wojenny

Bóstwa szczepu Kanem-BornuEdytuj

Leza - - baran lub kamienny topór - chaotyczny dobry krasnoludy, niebo, ptaki, ptakoludzie, wiatr chaos, dobro, krasnolud, powietrze, zwierzę buzdygan

Inne bóstwaEdytuj

W prekolonialnej Nigerii było wiele innych bóstw. Sami Jorubowie mieli ponad tysiąc orishów (bogów). Lista niektórych istotnych bóstw zawiera:

Zwierzęce duchyEdytuj

Te zachodnio-afrykańskie zwierzęce duchy również są czczone. Te zwierzęce bóstwa nie mają własnych kapłanów ani kościołów, aczkolwiek takie mogłyby zostać dla nich utworzone. Ludzie innych wiatr mogą wezwać zwierzęcych bogów, kiedy pomoc ich specyficznych sfer wpływów jest potrzebna, lecz czy w ogóle bogowie uszanują takie wezwanie oraz co zrobią, zależy od Mistrza Podziemi.

Boskie krainyEdytuj

Choć niewiele jest znane na temat domostw afrykańskich bogów, to większość z nich zdaje się zamieszkiwać Plan Materialny, jako duchy pośród ludzi. Spora też ich część zdecydowanie zasiada na Planie Powietrza. Pomimo to, większość nieokreślonych bożków żyje wraz z ludźmi na Pierwszej i nigdy tak naprawdę nie jest od nich zbyt daleko.

ŹródłaEdytuj

  • Dragon magazine #27 - "The Mythos of Africa in Dungeons & Dragons" [1]
  • Dragon magazine #191 - "An African Genesis" [2]
  • Dragon magazine #215 - "The Deities of Africa" [3]

Więcej w Fandom

Losowa wiki