Fandom

Sferopedia

Panteon gigantów

4364strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Panteon bogów gigantów nosi nazwę Ordning (pisany wielką literą, Ordning odnosi się do całego panteonu gigancich bóstw, zaś ordning z kolei oznacza "prawo", porządek gigantów).

Panteon bóstw gigantów jest luźniej zdefiniowany niż jakiekolwiek inne. Poszczególne rasy, a ściślej gnolle, flindy, ogry i minotaury, mają znaczące mniejszości czczące gigancie bóstwa, podczas gdy mniejszość złych gigantów zwróciła się ku wyznawaniu bogów wyrosłych z rang Władców tanar'ri. Pomimo tej różnorodności, istnieje spójny rdzenny panteon, zaś Annam jest akceptowany przez wszystkie rasy gigantów jako wielki bóg stwórca.

Jednakże, rola Annama w stworzeniu gigantów (oraz światów) jest bardzo różnie interpretowana przez różne rasy i światy. W niektórych mitach, Annam jest Stwórcą Światów, prawdziwą Pierwszą Potęgą, a inni bogowie wyłącznie zasiedlają swoimi rasami światy, które tworzy. Często mity takie mówią o prehistorii, w której giganci byli pierwszymi i jedynymi ze świadomych ras wieloświata. Niektóre wersje mówią o upadku gigantów (upadek z łask jest czasami wspominany przez dobre rasy gigantów). W innych mitach, Annam współpracuje razem z ludzkimi i półludzkimi bogami w tworzeniu światów, lecz zazwyczaj separuje i izoluje swoje kreacje. W subtelnych mitologiach, Annam jest Stwórcą-Przez-Myśl; jest "śpiącym bogiem", którego sny formują substancję rzeczywistości i ustalają prawa pozwalające na stworzenie innych bóstw. To spojrzenie jest często utrzymywane przez szamanów-kapłanów gigantów burzowych poddając to głębokim filozoficznym refleksjom.

Jednak we wszystkich przypadkach, Annam jest bogiem, który już nie jest szczególnie aktywny na Pierwszym Materialnym. Wiele jest mitów o jego wycofaniu z aktywnego zaangażowania w swoją kreację, wliczając w to tragiczne (rozpacz z powodu schizmy między jego synami) jak i komiczne (Annam jest polimorficznym, lubieżnym bogiem i opuszcza Pierwszy Materialny by uciec gniewowi i dręczeniu przez wiele jego żon i konkubin). Szczególnie u dobrych gigantów i firbolgów, istnieje wyraźny element żartobliwości w ich wierzeniach i mitach.

Annam ma rozmaite potomstwo, z których dwójka najpotężniejszych stanowi parę zawsze przedstawianą jako brat i siostra - nie w sensie biologicznym, gdyż wiele kobiet uważana jest za ich matki, lecz w sensie zachowania rodzeńskiego, przyjacielskiej rywalizacji i dobrego towarzystwa między nimi. Męskim bogiem jest potężny Stronmaus, bóg słońca i niebios, roześmiany i radosny bóg wielce uwielbiany przez dobre chmurowe i burzowe giganty. Stronmaus jest niemal zawsze postrzegany jako pierworodny syn Annama, który ma najwięcej mocy swojego ojca, lecz ma o wiele lepsze usposobienie i słoneczniejszą osobowość. Jego siostra, Hiatea, ma potężne mitologiczne pochodzenie. Annam zawsze cenił synów ponad córki i gdyby był w stanie wywróżyć, iż jedna z jego małżonek nosiła jego dziecko, użyłby magii by upewnić się, iż jego płeć będzie męska. Lecz gigantka, która zrodziła Hiateę ukryła swoją ciążę od Annama i oddała swoje dziecko do wychowania firbolgom by Annam nie dowiedziałby się o jego istnieniu, w obawie o jego gniew.

Hiatea jest takoż wychowana w gigancim społeczeństwie, lecz musi udowodnić wartości poprzez serię odważnych wyczynów, kulminując w epickiej walce z wielkim potworem, którego to zwalcza by móc zanieść trofeum do jej ojca, który zaakceptuje jej dzielność i wartość (prawdopodobnie zaskoczony pierwej przez dowiedzenie się o jej istnieniu, gdy zjawi się z głową(-ami) potwora). Czasem ten potwór jest pięćdziesięciogłową Hydrą Lerneńską, czasem jest to masywny tarrasque o niezwykłym rozmiarze i sile, lecz zawsze jest to prawdziwie przerażający przeciwnik. Dowiedziawszy się, iż ma siostrę, Stronmaus jest uradowany i świętuje jej zaistnienie potężnymi burzami, które zalewają światy i zmywają wielkie zła.

Jednakże, Annam ma również grupę trzech "synów drugopokoleniowych" (w znaczeniu ich starożytności). Dwójką z nich są Surtr i Thrym i zostali złymi przywódcami ognistych i lodowych gigantów. Trzecim synem jest Skoraeus Kamienne Kości, bóg gigantów kamiennych, którego odpowiedzią na zło jego braci jest ukrycie się poniżej świata i chronienie swojego własnego ludu, ignorując zło na zewnątrz i odpierając jakąkolwiek próbę najechania jego domu. Skoraeus jest przeto "wycofanym bogiem", choć jego powody ku temu są o wiele bardziej introwertyczne i pochłaniające niż te, które motywują wycofanie się ze światów samego Annama.

Trzecie sparzenie potomstwa znane jest przez pozostałe giganty jako "karły" - Grolantor, bóg o złym usposobieniu gigantów wzgórzowych oraz Karontor, zdeformowany bóg fomorian i verebegów. Grolantor jest zawsze wyparty przez swoich braci z powodu jego głupoty i względnej słabości, a rasa wzgórzowych gigantów postrzegana jest często jako mająca swoje początki w gromadzeniu i mieszaniu przez Grolantora karłów innych wcześniejszych gigancich ras. Sam Grolantor zanieczyszcza to zdegenerowane rasowe stado w niektórych mitach poprzez wytwarzanie potomstwa z masą związanych z ziemią potworów (włączając w to węże i meduzo-podobne wiedźmy) oraz Cegilune, boginię wiedźmę. Jego mieszanie się z potwornym wężem, który miał głowy na obu końcach swojego pozwijanego ciała, często postrzegane jest jako nadanie początku rasie ettinów. Tym zachowaniem Grolantor jest zdegenerowaną wersją swojego ojca, który przystawała z wieloma gigantkami w prehistorii by wydać swoich przeróżnych synów i córki.

Grolantor jest zazwyczaj reprezentowany (przez pozostałe rasy gigantów) jako drugi zły i pierwszy głupi, choć posiada szczególną chytrość. Karontor jednakże postrzegany jest jako pierwszy zły i w czymkolwiek drugi. W mitach fomoriańskich/verbeegów, ma stałą formę, lecz inne nie-złe giganty mają często mity, w których jest porządnym i rozpromienionym bogiem, który zazdrości Stronmausowi, a jego gorzka zawiść zaczyna wykręcać jego postać w ohydny kształt, który obecnie posiada. To wykręcenie często związane jest z jego zejściem do Podziemi, gdzie Karontor poznaje mroczne magiczne sekrety od rasy prastarych podziemnych wiedźm. Wykorzystuje tę magię by zniekształcić i wypaczyć niektórych najpiękniejszych z olbrzymów ze swoim powrotem na powierzchnię świata i stali się oni przodkami fomorian (i verbegów w mniejszym stopniu, choć jego magia zniekształca wyłącznie ich naturę).

Jedną z dwóch jest zły, skąpy bóg Memnor, który.

Bogowie intruziEdytuj

Pozostali bogowie związani z panteonem gigantów mają niezwiązane lub niejasne pochodzenie. Vaprak, bóg ogrów, ma także kilku wyznawców pośród wzgórzowych gigantów, tak jak niektóre ogry wyznają także Grolantora i wydaje się być prawdopodobne w pewien sposób, iż Vaprak może być potomkiem giganciego boga, najprawdopodobniej jeszcze jednym Annama. Niektóre opowieści mówią o ohydnej, znacznie wysokiej ogrzycy, która użyła magii by ukryć swój wygląd by uwieść Annama, który połączył się z nią by zrodzić Vapraka. Jest to typowy przypadek giganciego mitu często mieszającego motywy narodzin bogów z równoczesnym istnieniem ras proto-gigantów i proto-ogrów (i proto-wiedźm, etc.). W tym zakresie, dla czytelników znających grecki i nordycki panteon okaże się to znajoma historia.

Bogowie gigantów Edytuj

Imię Tytuł Symbol Boska kraina Charakter Dziedzina
Annam Pierwszy, Wielki Stwórca, Wszechojciec dwie skrzyżowane dłonie z palcami skierowanymi ku dołowi Zewnętrze/Ukryta Kraina neutralny magia, wiedza, płodność
Diancastra zielono-morska smuga błądzi chaotyczny dobry oszustwo, rozum, zuchwałość, przyjemność
Grolantor - drewniana maczuga Carceri/Cathrys/Gospodarstwo chaotyczny zły polowanie, walka, giganci wzgórzowi
Hiatea - płonąca włócznia Elizjum/Eronia/Leśna Przystań neutralny dobry natura, rolnictwo, łowy, dzieci
Iallanis - girlanda kwiatów Arborea/Olimp/Florallium neutralny dobry miłość, przebaczenie, piękno, litość
Karontor - pysk zimowego wilka Carceri/Minethys/Łoże Niesprawiedliwości neutralny zły nienawiść, bestie, kalectwo
Memnor - czarny obelisk Gehenna/Chamada/Thraotor neutralny zły pycha, umysłowa kontrola
Stronmaus Pan Burzy, Uśmiechnięty Bóg, Burzowa Chmura rozwidlona błyskawica wychodząca z owianej srebrem chmury częściowo zakrywającej słońce Ziemie Bestii/Karasutra/Burzowa Twierdza chaotyczny dobry słońce, niebo, pogoda, radość, giganci chmurowi
Skoraeus Kamienne Kości Król Skały, Żyjąca Skała stalaktyt wędruje neutralny giganci kamienni
Surtr Władca Ognistych Gigantów płonący miecz Ysgard/Muspelheim/Muspelheim praworządny zły giganci ogniści, zniszczenie ogniem
Thrym Władca Lodowych Gigantów biały topór Ysgard/Ysgard/Jotunheim chaotyczny zły mróz, lód
Vaprak Niszczyciel Łapa z pazurami Otchłań/524/Roztrzaskany Kamień Chaotyczny zły przemoc, zniszczenie, szaleństwo, chciwość

Boskie krainy Edytuj

Źródła Edytuj

  • "Deities and Demigods" 1st ed. D&D
  • "Planescape - On Hallowed Ground" 2nd ed. Ad&d Accessory
  • Conforti, Steven, ed. Living Greyhawk Official Listing of Deities for Use in the Campaign, version 2.0. Renton, WA: Wizards of the Coast, 2005. Available online:[1]
  • Noonan, David. Complete Divine. Renton, WA: Wizards of the Coast, 2004.
  • Redman, Rich and James Wyatt. Defenders of the Faith - Obrońcy Wiary (Wizards of the Coast, 2000).
  • Sargent, Carl. Monster Mythology (TSR, 1992).
  • Winninger, Ray. Giantcraft (TSR, 1995).

Więcej w Fandom

Losowa wiki