Fandom

Sferopedia

Pełzacz gnilny

4364strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Carrion Crawler - p37.jpg

Pełzacz gnilny przedstawiony w D&D 5.0

Pełzacz gnilny.jpg

Pełzacz gnilny

Pełzacze gnilne, zwane też pełzaczami ścierwojadami to wynaturzenia o wyglądzie olbrzymich robaków. Wyglądają jak skrzyżowanie ogromnego robaka z głowonogiem. Ich głowa posiada twardy chitynowy pancerz i osiem macek, których używają do paraliżowania ofiar. Pancerz na ciele jest znacznie cieńszy, niż na głowie. Na spodzie ciała znajdują się liczne, haczykowate odnóża, które umożliwiają pełzaczowi przemieszczanie się po ścianach i sklepieniach. Istota wydziela charakterystyczny, obrzydliwy zapach, który ułatwia zorientowanie się o jej obecności. Pełzacze mają świetny wzrok i węch, jednak prymitywna inteligencja pozwala co sprytniejszym śmiałkom zmylić je i sprowadzić na fałszywy trop.

Pełzacze są padlinożercami, żerującymi głównie na ścierwie i odpadkach. Kiedy są głodne, nie wahają się atakować żywych istot, w tym humanoidów. Mieszkają w podziemnych jaskiniach, gdzie posiadają stałe leża, opuszczane co kilka dni w poszukiwaniu pożywienia. Niektórzy mieszkańcy podziemi podrzucają zwłoki swoich zmarłych i zabitych wrogów w stałych miejscach, skłaniając pełzacze do stałego patrolowania takich korytarzy. Pełzacze zwykle żyją samotnie, rzadko dzieląc teren z partnerką lub potomstwem. Nie współdziałają, zamiast tego współzawodnicząc o pokarm. Zdarza się, że walczą ze sobą, jeśli jest go za mało dla wszystkich. Pełzacze odbywają gody raz na rok. Po ich odbyciu samica udaje się w poszukiwaniu dużej ofiary lub padliny. Po jej zdobyciu składa do środka okołu stu jaj, z których po około tygodniu wylęgają się żarłoczne czerwie. Samica, wyczerpana wysiłkiem zdycha kilka tygodni po porodzie. Samiec nie przeżywa jej zbyt długo. Czerwie rosną szybko, poszukując pożywienia, zjadając się nawzajem i służąc jako pożywienie innym pełzaczom. Po około roku osiągają dojrzałość, odbywają gody i cały cykl rozrodczy zaczyna się ponownie.

Pełzacze gnilne pełnią ważną rolę w ekosystemie, konsumując padlinę i słabsze osobniki rozmaitych podziemnych gatunków. Dzięki temu wzmacniają jakże cenny potencjał genetyczny innych ras.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki