Fandom

Sferopedia

Plan Cieni

4364strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja6 Share

Plan
Image4.jpg
Plan Cieni jako ponure odbicie Planu Materialnego
Plan Cieni

Inne nazwy

Zmrok, Cień

Rodzaj planu

Plan Przechodni

Charakter

Neutralny (w Zapomnianych Krainach Neutralny zły)

Organizacje

Porozumienie Cieni Nocy

Ważni bogowie

Shar, Maska, Tarmuid

Ważne istoty

Nocne cienie, cienie

Połączenia

Plan Materialny, Ravenloft, półplan malaugrimów

Sfera ogarnięta przytłumionym światłem, jednocześnie sąsiadująca i współistniejąca z Planem Materialnym. Pokrywa cały Plan Materialny, podobnie jak czyni to Plan Eteryczny, więc umożliwia bardzo szybkie pokonywanie wielkich odległości. Sąsiaduje jednak również z innymi sferami. Przy użyciu odpowiedniej magii umożliwia odwiedziny innych rzeczywistości. Plan Cieni jest czarno-biały, pozbawiony wszelkich kolorów. Pod innymi względami wygląda podobnie do Planu Materialnego (choć nie jest identyczny). Na przykład, niebo jest zawsze czarną otchłanią pozbawioną słońca i gwiazd. Charakterystyczne cechy krajobrazu Planu Matrialnego są rozpoznawalne, ale w jakiś sposób są wypaczone - to przekręcone odbicie rzeczywistości. Choć nie ma tu światła, sporo roślin, zwierząt i humanoidów zwie to miejsce domem. Plan Cieni jest wysokomorficzny, a niektóre jego fragmenty wciąż dryfują między planami. W rezultacie dokładne mapy są właściwie bezużyteczne, bo oprócz głównych punktów orientacyjnych zmienić się może wszystko. Jeżeli użytkownik posługujący się chodem cienia zwiedzi górski łańcuch, to przy następnych odwiedzinach zapewne znajdzie się w samym miejscu góry, ale szczyty układać się już będą inaczej. Dokładność to cecha nieistniejąca na Planie Cieni. Tereny Planu Cieni wyglądają zazwyczaj podobnie na Planie Materialnym, z którego podróżnik przeszedł do tej sfery. Jeżeli czarodziej przenosi się z kniei do cienistego świata, jego pierwsze spojrzenie trafi na mroczny las. Jeśli zaczyna pod wodą, pojawi się w cienistym oceanie, mającym podobne właściwości co woda, gdzie nadal działać będzie oddychanie pod wodą. Jeśli jednak oddali się od punktu startowego, krajobraz zmieni się bardzo poważnie i pozostanie jedynie w części podobny do odpowiednich terenów z Planu Materialnego. Również czary mogą wpływać na budulec Planu Cieni, szczególnie iluzje o określniku cień. Choć świat ten jest monochromatyczny, wyrwana z niego cienista materia może przybrać dowolną barwę. Efekty iluzji stają się bardziej przekonujące, gdy czarodzieje kolorują, kształtują i cieniują budowane twory. Na przykład, cieniste wywołanie zamieniające się w kulę ognistą wygląda dla oszukanych iluzją dokładnie tak samo, jak wszystkie inne kule ogniste.

Mieszkańcy Edytuj

Bestie zmroku[1], Brunatne mroki, cienie[2], cieniste żmije[3], cieniste smoki[4], cieniste figowce[1], cieniści giganci[3], cieniste galarety[5], cieniste efty, ćmy latarniowe, demony cienia, cieniste mastiffy[2], efemeryczni kaci[6], ghirrashe[7], golemy z cieniostali, khayale[6], khumaty[7], mrocznowłok[8], nocne skrzydła[2], nocne pełzacze[2], nocni wędrowcy[2], pająki cienia[9], płaszczowce[2], płaszczowce szlachetne[4], pomroki, ponuroskrzydli, shadar-kai[3], shadurakul[3], skiuridy[10], stworzenia mroczne[1][6], thaskory[7], tkacze mroku[3], widma, veseraby[11], zaćmienia[1], zmierzchowce, żywiołaki cienia[6], powolne cienie i inne rozmaite istoty cienia włączając zaczarowane istoty i licznych nieumarłych.

LokacjeEdytuj

  • Czarna Iglica
  • Elgrin Fau
  • Elirhondas
  • Evernight - mroczny odpowiednik miasta Neverwinter.
  • Nocna strażnica
  • Lacc, miasto monolitów
  • Lśniąca Cytadela: Nie wiadomo czy ta legendarna forteca istnieje naprawdę, ale mówią o niej wszyscy podróżnicy przez Plan Cieni. Legenda głosi, że cały cienisty wymiar to sztuczny twór, ukształtowany przez od dawna już zapomnianą istotę, która dysponowała boskimi mocami. Z początku był zwykłym półplanem, którego sercem była Lśniąca Cytadela koloru i światła. Chcąc zapewnić jej moc, zakon wyznający stwórcę tego półplanu wysysał życie, światło i kolory z całej reszty rzeczywistości. Tak narodzić się miał Plan Cieni. Nikt nie odnalazł Lśniącej Cytadeli, ale mówi się, że ci, którzy nie wracają z podróży do najgłębszych pokładów cienia, właśnie do niej trafili.
  • Belefire, Miasto Latarni
  • Miasto Onyksu - stolica khayali
  • Sphur Upra
  • Zaciemniony Kielich

Bóstwa i boskie bytyEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Księga Planów
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Księga Potworów
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Czarci Foliał
  4. 4,0 4,1 Kompendium Potworów: Potwory Faerunu
  5. Planar Handbook
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Tome of Magic
  7. 7,0 7,1 7,2 Miniatures Handbook
  8. Podręcznik Mistrza Podziemi 5.0
  9. Księga Potworów II
  10. Księga Potworów IV
  11. Anauroch: The Empire of Shade

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki