Fandom

Sferopedia

Plan Materialny

4434strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Plan
Plan Materialny

Inne nazwy

Pierwsza Sfera Materialna, Pierwsza, Sfera Materialna

Rodzaj planu

plan materialny

Charakter

wszystkie

Organizacje

brak

Ważni bogowie

Fharlanghn, Iuz, Vecna

Ważne istoty

Połączenia

Plan Astralny, Plan Cienia, Plan Eteryczny

Pierwszy Plan Materialny (ang. Prime Material Plane) jest jednym planem, lecz zawiera wiele indywidualnych światów. Świat może być tylko pojedynczą planetą bądź też złożonym systemem planet, księżyców, asteroid, komet, gwiazd i więcej. Każdy świat jest zamknięty w bańce w jego własnej kryształowej sferze, a sfera ta zanurzona jest w bursztynowym potoku zwanym flogistonem. (Ci którzy to wiedzą potrafią podróżować od sfery do sfery poprzez flogiston za pomocą procesu znanego jako czarożegluga, lecz nie występuje ona nigdzie indziej.)

Jednymi z lepiej znanych światów Pierwszego Planu Materialnego są Toril z jego Łzami Selune oraz Krynn z jego trzema księżycami i zanikającymi gwiazdami. Te i wszystkie inne są unikatowymi miejscami ze zróżnicowanymi kulturami i niebieskimi topografiami, lecz są mimo wszystko wyraźnie nazywane "światami." W istocie każdy świat nie będący planarnym można odnaleźć na Pierwszym Planie Materialnym zakładając, że wie się gdzie szukać. Światy i mieszkańcy Pierwszej Materialnej kontrastują na tle obecnego rozwoju kultury, nauki, magii i naturalnej ewolucji.

WarunkiEdytuj

GrawitacjaEdytuj

OddychanieEdytuj

TemperaturaEdytuj

CzasEdytuj

PołączeniaEdytuj

Ethereal Plane.jpg

Kosmologia i połączenia planów eterycznego i materialnego

Plan Materialny ma połączenia z następującymi planami:

  • Plan eteryczny - jego część znana jako Bliski Eter pokrywa się z całym planem materialnym (z wyjątkami) i odzwierciedla go niczym lustro.
  • Plan astralny - pokrywa się naturalnie z planem materialnym i to poprzez Astral łączy się on z planami zewnętrznymi za pomocą elastycznych Astralnych Połączeń.
  • Wiry Żywiołów (ang. elemental vortices) - nagromadzenie konkretnego żywiołu, które samoistnie stało się połączeniem do odpowiedniego mu planu wewnętrznego.
  • Portale

MieszkańcyEdytuj

Plan Materialny jest domem dla różnorodnych istot, wszelkich nie będących przybyszami, sferowcami.

Na planach zaś, te osoby przybywające do między-planarnego miasta Sigil z Pierwszej, są określane "pierwszakami" (ang. primes). "Pierwszaki" są często traktowani jako niepojętni podrzędni przez planarne elity, które mieszkają w Sigil i innych planach.

KosmosEdytuj

Kosmos można podzielić na dwa rodzaje: dziką przestrzeń i flogiston.

Dzika przestrzeń jest tym co przychodzi na myśl, kiedy mówimy o "kosmosie." Jest to rozległa pustka znajdująca się pomiędzy planetami i gwiazdami. Wszelka przestrzeń wewnątrz kryształowej muszli jest dziką przestrzenią. Jest to w większości próżnia. (Ściślej, większość regionów dzikiej przestrzeni jest próżnią. Lecz kosmos jest wielkim miejscem i istnieją wyjątki od niemal każdej reguły.) Jednakże dzika przestrzeń nie jest tak naprawdę pustką, jak często się do niej odnosi. Z prostego faktu iż jest tam "przestrzeń" wyklucza istnienie tam prawdziwej pustki.

Flogiston jest burzliwym, niestabilnym, wielobarwnym, fluorescencyjnym gazem (bądź gazopodobnym medium) wypełniającym regiony pomiędzy kryształowymi sferami. Bardzo mało jest pewne o flogistonie bądź jego regionie.

Każdy znany planetarny system jest zamknięty w kryształowej sferze. W gruncie rzeczy, kryształowa sfera utrzymuje dziką przestrzeń wewnątrz i flogiston na zewnątrz (jest to oczywiście straszne uproszczenie, lecz łatwe do ogarnięcia). Tak jak flogiston, kryształowe sfery są wielką tajemnicą; ich pochodzenie i tworzywo pozostają nieznane.

W dzikiej przestrzeni znajdują się ciała niebieskie: planety, słońca, księżyce, asteroidy i zastępy innych obiektów zbiorowo określanych mianem "planetoid." Większość ciał niebieskich ma atmosferę jakiegoś rodzaju, lecz niebezpiecznie jest traktować to jako nienaruszalną zasadę.

Ciała NiebieskieEdytuj

Glyth.jpg

Glyth, gazowy świat, ciało niebieskie z Przestrzeni Krain, otoczone przez pustkę dzikiej przestrzeni.

Ciało niebieskie (ang. celestial body) najbardziej znajome typowym postaciom jest ich ojczystą planetą, czy to Krynn, Oerth, Toril czy jedna z setek innych zaludniających wszechświat.

Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Ciało Niebieskie.

Dzika PrzestrzeńEdytuj

Wszelkie ciała niebieskie w kryształowej muszli dryfują w bezpowietrznej pustce zwanej dziką przestrzenią (ang. wildspace). Konwencjonalne (mając na myśli "te mające miejsce na pierwszym planie materialnym") międzyplanetarne podróże wokół układu słonecznego mają miejsce w dzikiej przestrzeni. Jest to pierwsza przeszkoda, która musi zostać pokonana przez przyszłych podróżników.

Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Dzika przestrzeń.

Kryształowe MuszleEdytuj

SingleSphere.jpg

Kryształowa muszla zawierająca ciała niebieskie w dzikiej przestrzeni, otoczona zewsząd flogistonem

Wszelka dzika przestrzeń jest otoczone przez kryształowe muszle (ang. crystal shells) czy kryształowe sfery (ang. crystal spheres). Wewnątrz kryształowej sfery znajduje się próżnia dzikiej przestrzeni, planety i gwiazdy. Na zewnątrz kryształowej sfery płynie tęczowy ocean flogistonu i jeszcze więcej innych kryształowych sfer.

Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Kryształowa sfera.

FlogistonEdytuj

Na zewnątrz kryształowych sfer wiążących światy materialne oraz pomiędzy nimi rozpościera się płynna, tęczowa zawiesina eteru zwana flogistonem (ang. phlogiston). Podróżni często opisują to środowisko jako barwne morze opływające systemy planetarne umieszczone w ich niezniszczalnych sferach. Sam termin flogiston jest używany zarówno do opisu owej substancji jak i obszaru, który ona wypełnia.

Information icon.svg.png Zobacz więcej w osobnym artykule: Flogiston.

Przestrzenie i światyEdytuj

Tears of Selune.jpg

Księżyc Selune i otaczające go Łzy Selune

  • Przestrzeń Krain (ang. Realmspace)
    • Słońce
    • Anadia
    • Coliar
    • Toril
      • Selune - księżyc Torilu
      • Łzy Selune - gromada asteroid
    • Karpri
    • Chandos
    • Glyth
    • Ogród (ang. Garden)
    • H'Catha
    • Sfera (ang. Sphere)
Solinari symbol.jpg

Solinari, jeden z księżyców Krynn

  • Przestrzeń Krynn zawiera heliocentryczny układ słoneczny. Jej planety noszą nazwy bogów ważnych dla kosmologii i wydarzeń świata Krynn. Są one zarówno ciałami niebieskimi jak i przedłużeniami obecności i zasięgu wzroku owych bogów. Kolejno od słońca krążą światy:
    • Słońce - główny atraktor grawitacyjny w kryształowej sferze Przestrzeni Krynn, znajdujący się dokładnie w centrum
    • Sirrion - planeta najbliższa słońca, płonąca wewnętrznym ogniem. Mówi się, że w jej centrum mieszka chaotyczny bóg ognia Sirrion (choć jego planarnym domem jest Płomienna Pustka na Limbo)
    • Reorx - planeta skalista bogata w surowce. W jej podziemiach w wielkich halach przebywa awatar boga Reorxa (choć jego planarną krainą jest Kowadło Stworzenia na Abellio)
    • Krynn - skalista planeta, na której toczą się losy sfery. Krążą wokół niego trzy księżyce, których obecność ma wpływ na magię planety. Księżyce te jednocześnie są bogami patronującymi swoim praktykantom magii. Planarnym domem tej trójki bóstw jest Zaginiona Cytadela Magii na Planie Eterycznym, gdzie krążą po potrójnej orbicie trzy księżyce, o których mówi się, iż w pewien mistyczny sposób są tymi samymi co te krążące wokół Krynnu. Bogowie z nimi związani noszą te same imiona co księżyce.
      • Nuitari - najbliżej krążący wokół Krynnu, mały księżyc z takiej odległości postrzegany jako ciemny.
      • Lunitari - największy księżyc, drugi w odległości od Krynnu, pełen jezior, lasów i życia.
      • Solinari - najodleglejszy księżyc, wiecznie pokryty chmurami, skrywający tajemnice.
    • Chislev - skalista planeta pokryta dżunglą i gęstą roślinnością. Nazwa pochodzi od Chislev, bogini dziczy, którego planarną krainą jest Las Zhan na Karasutrze.
    • Zivilyn - planeta powietrzna, największa w układzie, gdzie jedyne życie i cywilizacja znajduje się na lewitujących w powietrzu wyrwach ziemi. Nazwa planety pochodzi od Zivilyna, boga mądrości i proroctwa, żyjącego na planarnej krainie, Las Zhan, na Karasutrze.
    • Nehzmyth/Shinare - owalna planeta skalista pokryta bagnami. Jej orbita znajduje się w fenomenie znanym jako czarne chmury. Obserwujący rzadko potrafią ją dostrzec, a sama planeta znika w jednym miejscu, by pojawić się w drugim. Nikt nie powrócił z niej, by opowiedzieć o jej powierzchni. Niektórzy utrzymują, że jest ona żywą istotą ze zdolnościami magicznymi pozwalającymi jej na znikanie i przetrwanie w czarnych chmurach.
    • Wyspy Gwiazdowe (ang. Stellar Islands) - gromada pięciu asteroid zwanych wyspami. Połączone są czerwonymi magicznymi wstęgami służącymi za drogę przejścia. Wyspy Gwiazdowe stanowią siódmą "planetę" krążącą wokół słońca. Ich klimat jest tropikalny.
    • Czarne chmury (ang. black clouds) - czarne ciemne mgławice i chmury otaczające skraje kryształowej sfery. Przechodzi przez nie jedynie światło gwiazd. Wrzące w dotyku, pożarły i zniszczyły wielu wędrowców oraz ich statki. Powstały z dusz złych ludzi, którzy zginęli w dzikiej przestrzeni tej sfery. Kapłani wciąż nie rozumieją przyczyny tego fenomenu.
Kule.jpg

Pałac księżycowego ludu na Kule

  • Przestrzeń Szara (ang. Greyspace) to kryształowa sfera zawierająca geocentryczny układ ciał niebieskich z Oerth w centrum. Kolejno dalej od Oerth krążą wokół niego światy:
    • Kule - znany także jako Celene, Kule jest jednym z dwóch księżyców Oerthu, mniejszym i bliższym
    • Raenei - znany także jako Luna, Raenei jest drugim, większym księżycem Oerthu
    • Liga - słońce krążące wokół Oerthu
    • Kruszysko (ang. The Grinder) - sfera planetoid otaczająca wewnętrzne światy
    • Edill - masywny sferyczny, powietrzny świat
    • Gnibile - siostrzany świat Edilla; również powietrzny, nieco mniejszy
    • Conatha - eliptyczne wodne ciało
    • Ginsel - sierpo-kształtna planeta
    • Borka - gromada tysięcy skałek ograniczonych siłą grawitacji
    • Greela - kolejny świat-gromada, podobny do Borki, lecz większy
    • Spektra (ang. The Spectre) - świat o kształcie płaskiego dysku
  • Athas - Świat Athas znajduje się w kryształowej sferze odizolowanej od Flogistonu i reszty planu materialnego. Prawdopodobnie też karmazynowe słońce tego świata może być szkodliwe dla czarożeglugi jak i pasożytnicza rola tutejszej magii. Istnieje fanowski opis Przestrzeni Athas określający ją Karmazynową Sferą: Crimson Sphere.

Boskie krainyEdytuj

Większość bóstw zamieszkujących plan materialny rzadko utrzymuje na nim boskie krainy, woląc wędrować po jego światach.

  • Ilmatar wędruje pod przebraniem wśród wyznawców panteon fińskiej wiary, a jej oczekujący podróżują wraz z nią w otaczającej jej osobę krainie.
  • Fharlanghn również wędruje, pozostawiając jednak wyznawców po śmierci jako duchy czuwające w istotnych dla boga miejscach, w jego przypadku - skrzyżowaniach popularnych szlaków Flanaess. Utrzymuje on w głębokiej niedostępnej pustyni rzadko odwiedzaną mityczną krainę zwaną Kresem Podróży (ang. Journey's End).
  • Vecna ma wiele ukrytych twierdz na planie materialnym, na Oerthu, gdzie egzystują jego oczekujący by służyć jemu i jego klerowi nawet po śmierci.
  • Hiisi - jego ukryte Krainy Poniżej pojawia się czasem na planie materialnym, kiedy jej bóstwo czuje, że nie jest obserwowane przez innych.
  • Zinzerena była drowią półboginią knującą przeciwko Lolth i Vhaeraunowi, zamieszkującą miasto mrocznych elfów, Menzoberranzan. Zabita przez Lolth w Czasach Kłopotów, dryfuje obecnie na planie astralnym.
  • Beory jest zwana Matką Oerthu i takoż jest uważana za manifestację samego świata Oerthu.
  • Zuoken jest mnichem i psionem, który osiągnął mistrzostwo w obu sztukach Xan Yae i mieszkał na odizolowanej krainie na Planach Zewnętrznych póki nie został uwięziony w środku Flanaess w 505 RB, choć został uwolniony przez podróżników w 597 RB, z jego obecnym zamieszkaniem nieznanym (choć prawdopodobnie wędruje medytując i rozwijając się na planie materialnym).
  • Iuz włada krwisto czarnym Dorakaa, Miastem Czaszek, stolicą Imperium Iuza.
  • Sardior zamieszkuje wielkie latające zamczysko orbitujące jakiś świat na planie materialnym i pozostaje wiecznie w cieniu z dala od słońca. Widziane nocą, gniazdo Sardiora mylone jest z małym, czerwonym księżycem.
  • Cthulhu spoczywa i śni w podwodnym mieście R'lyeh, przypieczętowanym Starszym Znakiem.
  • Hastur uwięziony Starszym Znakiem w krypcie pod Jeziorem Hali niedaleko zmieniającego położenie i wymiary miasta Carcosa.
  • Shub-Niggurath spoczywa w grotach Góry Voormithadreth i choć jej ciało jest uwięzione, jej astralna forma podróżuje po planie materialnym wykorzystując psioniczne zdolności i wspierając swych wyznawców.
  • Kishijoten wędruje po planie materialnym.
  • Gaja mieszka na planie materialnym, a zdaniem niektórych jest ona uważana za cały plan materialny, za siłę trzymającą razem światy. Nie wymaga ona wyznawania, lecz jedynie życia.
  • Wszystkie azteckie bóstwa zamieszkują Równoległy Plan Materialny będący planem materialnym równoległego wszechświata. Bogowie ci pozostają w ścisłej więzi wyłącznie ze swoimi wyznawcami, mogąc być tylko przez nich przyzywani i objawiać się wyłącznie na zamieszkiwanych przez nich światach.

Bóstwa i moceEdytuj

ŹródłaEdytuj

  • Forgotten Realms Wiki:Earth
  • Planescape Campaign Setting
  • Spelljammer - Adventures in Space Boxed Set
  • Spelljammer - Greyspace
  • Spelljammer - Krynnspace
  • Spelljammer - Realmspace
  • Legends and Lore 2nd ed.
  • Deities and Demigods 1st ed.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki