Fandom

Sferopedia

Poznanie siebie

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Logo.gif

Uwaga! Ten artykuł jest pracą autorską, nie posiadającą oficjalnych źródeł!

Sferopedia jest wolną encyklopedią, która udostępnia możliwość zamieszczania swojej własnej wizji wieloświata, takich jak alternatywne rozwiązania, bohaterowie niezależni i tym podobne. Hasła mogą zawierać odnośniki do innych artykułów Sferopedii, lecz pozostają źródłami nieoficjalnymi, do których nie ma odnośników w reszcie haseł. W dodatku każdy artykuł musi zostać zapisany do kategorii Autorskie.

W kulturze githzerai, *poznanie siebie* to niezdefiniowany bliżej proces odnajdywania swego miejsca w życiu i - w bezpośrednim rezultacie - wzrastania w siłę. Gdy przedstawiciele Ludu poruszają to zagadnienie, w nienaturalny sposób je akcentują.

Interpretacje Edytuj

Definicja *poznania* jest w praktyce niemożliwa do stworzenia, gdyż pojęcie to jest odbierane emocjonalnie i intuicyjnie. Osoby wychowane w kulturze Limbo zazwyczaj nie mają z tym większych problemów, w przeciwieństwie do pierwszaków. Fakt, iż tak liczny gatunek wypełniony filozofami i myślicielami nigdy nie próbował tej wiązki emocji zamknąć w paru składnych zdaniach jest zaskakujący, gdyż githowie mają zazwyczaj problemy z myśleniem abstrakcyjnym i z zasady racjonalizują rzeczywistość, w której się znajdują.

Wiele osób zakłada, iż *poznanie siebie* jest jedynie pierwszym krokiem, który prowadzi do *poznania* reszty wieloświata. Powszechniej uważa się, iż samo *poznanie siebie* jest drogą i celem, przed którym zostaje postawiony każdy z nas. Warto zauważyć, iż istnieją osoby, które według zerthów *poznały* istotę wielu rzeczy, takich jak mądrość, wiedza lub honor, a nie *poznały* siebie.

Wersja chaotyczna Według interpretacji osób o chaotycznym charakterze, *poznanie siebie* jest zrozumieniem prawdy subiektywnej - najlepszej dla danej osoby. Zrozumienie swego miejsca, pełne zasmakowanie wolności i wykorzystanie tego dla swojego dobra. To zaś ma przynieść szczęście.

Wersja praworządna Według interpretacji osób o praworządnym charakterze. *poznanie siebie* jest zrozumieniem prawdy absolutnej, obiektywnej i niezależnej od osoby. Zrozumienie swojej funkcji w odgórnym porządku, do którego dostosowanie ma być źródłem szczęścia.

Poznanie w kulturze githzerai Edytuj

Poznanie jest jednym z najważniejszych elementów kultury zerai. Historie o tym, jak Lud - począwszy od swych patriarchów - *poznał* istotę siebie, wolności i wojny, opisuje Nieprzerwany Krąg Zerthimona - najważniejsze pismo dydaktyczno-religijne w kulturze zerai. Ponadto legenda o Dak'konie, słynnym zerthcie, a także innych ważnych postaciach podkreśla znaczenie *poznania*. *Poznanie* występuje w wielu idiomach, a rodzimy plan zerai - Limbo - jest dokładną jego negacją.

Wielu githów w drodze poszukiwania siebie wstępuje do klasztorów, by w pełni skupić się na swym wnętrzu - należy do nich około 10% społeczeństwa. Inni wstępują do frakcji, sekt lub - rzadziej - religijnych kultów, zwłaszcza do Chaosytów i Ligii Rewolucyjnej, a także do Rządów Niedoścignionego. Liczni przez pewien czas stają się awanturnikami, by móc skonfrontować swoje poglądy z resztą wieloświata.

Więcej w Fandom

Losowa wiki