Fandom

Sferopedia

Przekłuwacz

4364strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja7 Share

Dnd5-piercer.jpeg

Przekłuwacz

Piercer1.jpg

Przekłuwacz ukryty wśród stalaktytów

Piercer.jpg

Fizjologia przekłuwacza

Przekłuwacze (ang. piercers) to rodzaj niebezpiecznych mięczaków, z pozoru nieodróżnialnych od stalaktytów zwisających ze sklepienia jaskini. W rzeczywistości są ślimakami o specyficznej budowie muszli. Polują, zwisając nad jaskiniowym korytarzem i wyczekując na istoty przechodzące pod nimi. W dogodnej sytuacji odczepiają się od sklepienia i spadają na ofiarę, przebijając jej ciało ostro zakończonym szpicem muszli. Od stalaktytu można je odróżnić wyłącznie po malutkich oczkach, występujących na bokach ciał. Przekłuwacze występują w różnych rozmiarach, licząc sobie do trzydziestu centymetrów do dwóch metrów długości.

Ponieważ ich skok musi być bardzo precyzyjny, aby w dogodnej chwili dopaść i zabić ofiarę, przekłuwacze dysponują znakomitym słuchem i termowizją, pozwalającą z dużej odległości zlokalizować i oszacować wielkość i szybkość ofiary. Jeżeli źródło ciepła i światła pozostaje w bezruchu przez długi czas, istoty z wolna podpełzają ku niemu i opadają, co może być groźne zwłaszcza dla głupców nocujących w jaskini.

Jeżeli opadającemu przekłuwaczowi nie uda się ugodzić ofiary, może tylko powoli wpełznąć z powrotem na sklepienie jaskini i przez długi czas jest bezbronny. Jego ciało w miejscach nie osłoniętych skorupą wydziela żrący śluz, który odstrasza potencjalnych drapieżników.

Proces reprodukcji przekłuwaczy jest stosunkowo prosty. Rozmnażają się płciowo. Rodzic składa w jakiejś odosobnionej grocie sześć do ośmiu jaj, całkiem podobnych do kurzych. Mode po wylęgnięciu przypominają pozbawione skorupy ślimaki i odżywiają się grzybami. Po kilku miesiącach osiągają dojrzałość, wpełzają na ściany i sklepienie jaskini i, przy pomocy specjalnego enzymu, wykształcają specyficzną, podobną do kamienia skorupę upodobniającą je do stalaktytu.

Przekłuwacze żyją około czterech lat i rosną przez całe życie. Mogą przetrwać bez pożywienia cale miesiące, bardzo wolno zużywając kalorie z każdego z posiłków i magazynując zapasy pożywienia w drugim żołądku. Kwasy żołądkowe tych istot mogą być przez zdolnego alchemika wykorzystane do konserwacji żywności. W podobny sposób przekłuwacze przechowują wodę wyssaną z ofiar. Z uwagi na te właściwości mogą służyć za źródło pożywienia, choć podobno ich smak nie jest najlepszy.

Przekłuwacze tworzą niekiedy kolonie, obdarzone rodzajem grupowej świadomości. Pozwala im to na synchronizację ataków, co czyni takie kolonie znacznie groźniejszymi od pojedynczych osobników. Takie kolonie, raczej nie liczniejsze niż kilkanaście mięczaków, spotykane są najczęściej w ruchliwych częściach podziemi, na przykład na skrzyżowaniach korytarzy. Chodzą pogłoski o koloniach liczących sobie nawet kilkaset osobników, jednak muszą one leżeć w wyjątkowo głębokich częściach Podmroku. Są spokrewnione z mrocznowłokami, które są od nich bardziej rozwinięte ewolucyjnie.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki