Fandom

Sferopedia

Przeznaczeni (PSCS3)

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Logo.gif

Uwaga! Ten artykuł jest częścią projektu tłumaczeń Planescape Campaign Setting!

Sferopedia jest wolną encyklopedią, lecz z dnia 22 marca 2008 r. staje się miejscem pracy nad projektem tłumaczeń PSCS z decyzji osób nad nim pracujących. Jest to element ułatwiający pracę nad tłumaczeniami, udostępniający materiały również tłumaczom spoza Sfer.

Wstęp

Przeznaczenie są prawdopodobnie jedną z najmniej zaufanych grup w wieloświecie. Ich lider był odpowiedzialny za eskalację Wojny Frakcji z czego wszyscy zdają sobie sprawę. Mimo, że członkowie Przeznaczonych nie wiedzieli o prawdziwych ambicjach ich faktola, byli na tyle mądrzy, by zmyć się z Sigil wraz z napływem informacji. Teraz próbują przetrwać w obrębie Wielkiego Pierścienia i jest to zadanie wielce niewdzięczne, niczym pozbawiony skrupułów Zaborca. Widzicie, Przeznaczeni nie wierzą w litość. Postrzegają wieloświat jako miejsce dla twardzieli, ale i przekonują, że każdy jest kowalem swego losu i nikogo nie można za to winić. Każdy posiada potencjał, by stać się kimś wielkim, lecz jedynie ci, którzy na to zapracują, dojdą do celu. Wieloświat należy do tych, którzy potrafią go ogarnąć a jeśli ci się to nie uda, najwyraźniej starałeś się zbyt słabo.

Filozofia: Każdy odpowiada za siebie. Dobro i zło nie mają wartości - każdy sam wykuwa swój los. Przezwiska: Zaborcy, Bez Serca Siedziba: Ysgard. Główne rasy: Bariaury, krasnoludy, niziołki, ludzie, diablęta. Preferowane klasy: Barbarzyńcy, łowcy, łotrzykowie. Faktol: Aram Oakwright (CN mężczyzna krasnolud Woj6 Przeznaczeni) Główni członkowie: Rayl Whitespoon (CN kobieta githzerai Woj4/Czar6 Przeznaczeni), Brigitte Gunnarsmoon (CN kobieta lodowy gigant Ekspert4 Przeznaczeni), Shorash Ambergrove (PN mężczyzna aasimar Łtr16 Przeznaczeni) Charakter: Dowolny oprócz praworządnego dobrego.

Filozofia Edytuj

Przeznaczeni wierzą, że wieloświat i wszystko w nim jest do zdobycia. Ci, którzy są na tyle silni, by czymś zawładnąć, zasługują na to. Dotyczy to wszystkiego; materialnego bogactwa, ziemi czy abstrakcyjnych ideałów, które tworzą wieloświat. Osoba musi tylko wybić się dzięki własnej sile - klęska to wyłącznie własna wina. Szczęście, sposobność, los - wszystko to bujda. Prawdziwy Przeznaczony przyjmuje na siebie wrogi atak Nornów i przezwycięża ich. Następnie idzie w swoją stronę i robi to, co potrzebuje mu do osiągnięcia przyszłości takiej jakiej chce. Oczywiście do Przeznaczonych przylgnęło wiele negatywnie nacechowanych nazw, ja Bez Serca czy Zimnokrwiści. To tylko jęki tych, którzy są zbyt słabi, by wytrzymać wiatry przemian. Zamiast próbować samemu piąć się wzwyż, próbują zaszkodzić silniejszym słowami ostrymi niczym nóż. Ale cóż, Przeznaczeni są, na szczęście, gruboskórni. Ci biedni, złorzeczący z nizin głupcy nie mają pojęcia o Prawdzie. Przeznaczeni nie są złodziejami i rzezimieszkami (przynajmniej w większości). Raczej indywidualistami. Większość kieruje się klarownym umysłem. Bycie Przeznaczonym nie oznacza chwytania wszystkiego w zasięgu wzroku, choć nie zabrania zwykłej grabieży. Kiedy jednak do czegoś dążysz, zgadzasz się na wszystkie środki. Niemal każdy wie, że nie wszystko można zdobyć siłą, lecz nawet odnalezienie miłości i szczęścia musi się odbyć wedle woli, wewnętrznej energii, której większości z nas brakuje. Nigdy nie okazuj słabości, bądź twardy. Nie czuj lęku. Odwagą doprowadza do wyznaczonego celu wbrew przeciwnościom. Kiedy widzisz kogoś w rynsztoku, pamiętaj, czyja to wina. Żadna szanująca się osoba nie będzie tarzać się w błocie prosząc o datki. Każdy musi być samowystarczalny, bo "kiedy trafisz na dno, nikt ci już nie pomoże". Jedyną osobą, która dba o ciebie, jesteś ty sam.

Historia Edytuj

Przeznaczeni starają się nie informować postronnych osób o swych początkach. Krążyli wokół Klatki przez jakiś czas, by w końcu położyć podwaliny pod budowę Hali Wspomnień i stać się poborcami podatkowymi. Hala Wspomnień zawierała dokumenty dotyczące niemal każdej transakcji i tytułu własności, które były choć trochę ważne dla miasta. Metryki urodzeń, małżeństw i akty zgonu również tu przechowywano - wraz ze spisywaną historią i sprawami precedensowymi. W Hali przechowywano wielkie archiwum przejęte przez Przeznaczonych od pierwszych właścicieli Hali - Akademickiej Szkoły Sztuki Bigbiego. Te archiwa stały się bardzo użyteczne i stały się podstawą dla Sekretnej Historii Sigil, największego zbioru informacji o frakcjach. Sukcesywnie dodawano doń kolejne informacje i oczywiście zawiera on również historię samych Przeznaczonych. Niewiele więcej wiadomo o ich historii. Pojawiali się na kilku innych sferach, głównie w Ysgardzie, gdzie spora liczba mieszkańców należy do Przeznaczonych. Wydaje się, że to tam rozpoczęli swoją działalność, ucząc się sztuki przetrwania i samowystarczalności. Stamtąd frakcja poszerzyła swe wpływy, dostosowując się do warunków na rożnych planach. Wraz z upływem czasu poczęli stawiać przed sobą bardziej ambitne cele, szczególnie, kiedy pojawili się w Sigil. Wielu Przeznaczonych doszło do wysokich szczebli władzy, czasami wręcz stawali się władcami, lecz częściej udawało się im zdobyć status 'prawej ręki' albo 'szarej eminencji'. Przeznaczeni skłaniają się ku subtelności i manipulacji, a stanie za kurtyną pozostawia im władzę na dłużej niźli miało by to miejsce w przypadku otwartej gry. Książę Rowan Darkwood stał się faktolem poprzez wyciągnięcie na powierzchnię brudów poprzedniego faktola, Emmy Oakwright. Darkwood w Klatce nie przebywał długo, lecz szybko się uczył. Na tyle ambitny, by usunąć w cień większość Przeznaczonych, skupił się na niczym innym tylko na samym Sigil. Narobił sobie za to wielu wrogów nawet w kręgach własnej frakcji. Jego plany doszły do skutku, kiedy wszedł w posiadanie przedmiotu zdolnego sprzeciwić się woli Pani Bólu. To wtedy właśnie rozpoczęła się Wojna Frakcji. Oczywiście jego plany nie poszły zgodnie z zamierzeniami i został zesłany do Labiryntów wraz z resztą faktolów. Potęga frakcji runęła, a Pani zdmuchnęła resztki. Kiedy wygnane frakcje rozpoczęły poszukiwania winnego. wyszło na jaw w jaki sposób Darkwood działał, jak manipulował wydarzeniami. Większość Przeznaczonych musiała uciekać do Ysgardu. Ich baza znana pod nazwą Hall Rowana nosi teraz nową nazwę - Sanktuarium. Każdy Przeznaczony jest w nim mile widziany. Oczywiście trzeba zapracować na przywilej zamieszkania w nim, ale lepsze to niż sterczenie na zimnie. Pomimo, że utracili Halę Wspomnień (a Hala utraciła swe archiwa), Darkwood przeniósł Sekretną Historię w inne miejsce na krótko przed Wojną. Informacje weń zawarte mogą być kluczem do powrotu Przeznaczonych do Klatki. Historyczka Brigitte Gunnarsmoon stała się nadzorczynią archiwów. Ostatnio Pierściennicy opuścili Skeinheim - ich bazę w Ysgardzie. Dawniej była to baza Przeznaczonych, dopóki nie przeszła w ręce RG. Przeznaczeni deklarują, że zostali oszukani i nigdy nie wybaczyli RG. Kilkakrotnie próbowali odbić swą siedzibę, lecz bezskutecznie. Odkąd RG się wynieśli, część Przeznaczonych ponownie tam zamieszkała. Wielu z nich jednak widzi w tym jakiś spisek i pozostaje na baczność. Aram Oakwright, była "prawa ręka" w Hali Wspomnień, próbuje przejąć kontrolę nad frakcją. Wspinał się po stopniach kariery odkąd Darkwood przejął władzę. Oakwright jest mistrzem handlu i sprzedaży informacji, a wraz z Sekretną Historią Sigil w swych rękach będzie mógł trzymać innych na bezpieczny dystans, jakkolwiek jego pozycja jest póki co niepewna. Inni ambitni próbują dyskredytować go kiedy tylko mogą, a część Przeznaczonych nie pragnie zastąpienia Darkwooda kolejnym żądnym władzy skurczybykiem. Dla bardziej przewidujących, Oakwright jest niebezpiecznym anachronizmem, który czyni z nich pariasów. Część z nich zwyczajnie go ignoruje, mając dość innych kłopotów na głowie.

Cele Edytuj

Samo przetrwanie w dzisiejszych czasach jest już całkiem dobrym celem dla frakcji. Mimo, że nikt nie wiedział o planach poprzedniego faktola, członkowie są jeszcze mniej popularni niż zazwyczaj. Priorytet stanowi zmiana reputacji, którą można osiągnąć różnymi sposobami. Przeznaczeni starają się być przyjaźni - jeśli nie przez bezinteresowną charytatywność, to przez podanie pomocnej dłoni tu i ówdzie. Oczekują pewnego wynagrodzenia za swą pracę, lecz jest to uczciwa cena. Próbują także przekonywać, że ich filozofia nie jest taka zła jak się wydaje. Wskazują, że każdy jest u nich mile widziany (wykluczając może paladynów i tego typu osobników). Może i są elitarni lecz nie dlatego, że próbują powstrzymać kogoś od próbowania by być najlepszym. Najlepszym przykładem takiego podejścia do sprawy jest Shorash Ambergrove, aasimar z osobowością tak czystą i klarowną jak jego skóra. Shorash wędruje przez Wielki Pierścień, oferując wykłady (odpłatnie) o tym jak wykorzystać cały potencjał osobowy. Również sprzedaje on księgi zawierające wszelkiego rodzaju porady i przysłowia, które oddziałują pozytywnie na życie. Wielu przyłączyło się do frakcji po wysłuchaniu jego wykładów. Shorash nie dotarł jeszcze do Klatki ale to tylko kwestia czasu. Przeznaczeni ciężko pracują by zdobyć szacunek i próbują ukazać siebie jako samodzielnych i niezależnych śmiałków, których nie należy się bać ani pogardzać. Wielu z Zaborców próbuje się angażować we wszelkie konflikty które owocują zdobyciem ziemi. Nawet w nieskończonym wieloświecie terytorium jest cenne. Oakwright w szczególności zainteresowany jest Glorium, miastem-bramę na Ysgardzie. Władca miasta, Płaskonosy Grim z Wolnej Ligi, zawsze działał przeciwko osiedleniu się tu Zaborców. Oakwright zamierza wziąć miasto siłą. Rayl Whitespoon, która prowadziła niegdyś Akademię Treningu Rowana, zaangażowana była w kilka konfliktów, szczególnie w bitwę o Kra'thinkar, fortecę githyanki zbudowaną na ciele jakiegoś bezimiennego bóstwa. I choć dało to przyczółek dla Zaborców na Planie Astralnym to mówi się, że wszystko to przez rywalizację Rayli z H'r'kai, rycerzem githyanki. Wielu z mniej bojowych członków frakcji przejęło kontrolę nad szlakami handlowymi. Kilkoma z nich wędrują towary ze Sfer i Krain Zewnętrznych do miast-bram i na Wielki Bazar w Sigil. Niektóre po cichu wspierają plany Oakwrighta w przejęciu kontroli nad Glorium, w nadziei że uzyskają dostęp do ścieżek Yggdrassila.

Sprzymierzeńcy Edytuj

Przeznaczeni nigdy nie mieli wielu przyjaciół i to się nie zmieniło. Ciągle kumają się z Wolną Ligą, póki ich cele nie stoją w opozycji, dostarczają na Wielki Bazar sporo towarów czy też ochraniają szlaki handlowe. Przeznaczeni zwykli mieć na pieńku z Łaskobójcami. Z dwóch grup powstałych z tej martwej frakcji, Synowie Litości nie dbają za bardzo o Przeznaczonych (i vice versa). Skurlobójcy mają jednak z nimi coś wspólnego i czasami pracują razem, kiedy indziej z kolei walczą między sobą, zależnie od sytuacji.

Wrogowie Edytuj

Właściwie wszyscy inni kwalifikują się jako przeciwnicy. Większość mieszkańców Sfer ciągle obawia się Przeznaczonych a żadna frakcja nie chce wybaczyć im wybuchu wojny. Przeznaczeni wciąż działają przeciwko innej sporej grupy w Ysgardzie - Pierścieniodawcom. Ich filozofie wzajemnie się wykluczają co jest oczywistą przyczyną antagonizmu.

Tekst tłustą czcionką

Więcej w Fandom

Losowa wiki