Fandom

Sferopedia

Rok

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

3288.PNG

Rok w D&D 5.0

Rok.jpg

Rok

Roki to wielkie drapieżne ptaki, żyjące w górach o gorącym klimacie. Są znane z porywania dużych ssaków (bydła, koni a nawet słoni), które stanowią ich pożywienie. Z wyglądu przypominają ogromne orły - ich ciała mają do 18 metrów długości, a skrzydła do 36 metrów rozpiętości. Upierzenie jest ciemnobrązowe lub złote; rzadziej spotyka się czarne, czerwone lub białe ptaki tego gatunku. Widok roka takiej barwy uznaje się za zły omen.

Roki polują, patrolując teren z wysokości około stu metrów i opadając z góry na upatrzoną ofiarę. Są ciche i często atakują z zaskoczenia, chwytając ją potężnymi szponami i unosząc do gniazda, gdzie następnie zostaje zabita i zjedzona. Roki dbają, by chwyt na ofierze był pewny - jeśli uda im się celnie uderzyć tylko jednym szponem, odlatują i ponawiają atak, starając się pochwycić ją w oba. Jeśli schwytana istota stawia opór, zostaje ogłuszona lub dobita ciosami dzioba. Ptak wypuszcza ofiarę, jeśli zostanie mocniej zraniony, najpierw jednak trzeba go dopaść w powietrzu.

Roki zamieszkują ogromne gniazda, zbudowane z małych drzewek, konarów i pni. Zazwyczaj zasiedlają szczyt najwyższego wzniesienia w okolicy. Rzadko osiadają bliżej niż 30 kilometrów od gniazda innego roka. W ich gniazdach można niekiedy znaleźć kilka jaj, które są chętnie kupowane przez handlarzy. Należy jednak uważać, gdyż dorosły ptak walczy w obronie jaj ze szczególną zaciekłością. Po gnieździe są też z reguły rozrzucone niejadalne pozostałości posiłków, wśród których można czasem znaleźć dość cenne przedmioty. Pióra roka znajdą z pewnością chętnych kupców w postaci alchemików z uwagi na swą przydatność do sporządzania mikstur i czarów związanych z lotem.

Roki polują trzy razy dziennie - w godzinę po świcie, w południe i godzinę przed zmierzchem. Jeśli w gnieździe są nielotne młode, samica poluje jeszcze czwarty raz, w porze popołudniowej. Służą jako regulatorzy populacji dużych drapieżników, chętnie polując nas ankhegi, purpurowe robaki i harpie.

Roki są niekiedy oswajane przez gigantów chmurowych i burzowych. Jeśli sobie tego życzą, potrafią oni oduczyć ptaki atakowania humanoidów i oswojonych zwierząt. Dla odmiany, jedną z ras, które darzą te wielkie ptaki szczególną niechęcią są krasnoludy, których górskie kopalnie często sąsiadują z łowieckimi terenami roków. Ponieważ krasnoludom nie udało się posiąść sztuki ich oswajania, tępią roki bezlitośnie, polując na dorosłe osobniki i niszcząc jaja.

Rok chaosuEdytuj

Roki chaosu to magiczne bestie.

ŹródłaEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki