Fandom

Sferopedia

Strona główna

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja32 Udostępnij

Witaj na Sferopedii, polskiej encyklopedii Planescape, którą każdy może redagować!

Sferopedia powstała pod patronatem nieistniejącej już, polskiej społeczności fanów Planescape, Tam, gdzie łączą się sfery... w styczniu 2008 roku. Rozwijała się przez cały ten czas by stać się jednym z największych polskich źródeł wiedzy o świecie Planescape i dorównać materiałom dostępnych na angielskich encyklopediach oraz serwisie Planewalker. Sferopedia otwarta jest naturalnie na tematykę pokrewnych światów gry fabularnej Dungeons & Dragons takich jak Zapomniane Krainy, Dragonlance, Greyhawk, Dark Sun, Al-Qadim, Ravenloft i Eberron. Witamy cię tu i zachęcamy do lektury, a także do założenia własnego konta i rozpoczęcia współtworzenia haseł.

  • Planescape jest grą fabularną, nazywaną czasem również roleplayem lub RPG. Jeżeli dotąd nie miałeś styczności z takimi grami, zapoznaj się najpierw z tym artykułem.
  • Jeżeli orientujesz się w temacie gier fabularnych i chciałbyś zacząć poznawać Planescape, najlepiej skieruj się tutaj.
  • Jeśli zaś chciałbyś poznać pierwszy w Polsce fanzin Planescape śpiewkę sigilijską, skieruj się tutaj.
  • Zapraszamy również do lektury nieaktywnego już bloga prezentującego alternatywne podejście do Planescape i poddające pod dyskurs intrygujące zagadnienia: Blog Wieloświata.
3e-logo.gif

Od kiedy tylko wydano 2 edycję, gry AD&D rozrastały się na sposoby, których nigdy przewidzieliśmy. Podróżowaliśmy przez ogrom bajecznych światów, od mglistego horroru Ravenloft, przez egzotyczne bazary Al Qadim i przez płonące oblicze Dark Sun. Teraz skłaniają się ku nam bezkresne horyzonty Planescape, a nawet poza tym dostrzegamy proporce falujące nad gromadzącymi się armiami Birthright. Oraz, oczywiście, przewodniczące ponad tym wielkie i legendarne Zapomniane Krainy.

Przedmowa do Player's Handbook AD&D 2 (1989)

Planescape
Ps-logo.gif
Odkryj wieloświat! Wkrocz w bezkresne wszechświaty nieskończonej różnorodności, światy poza pierwszo-materialnymi sceneriami gier AD&D. Odkryj Sigil, Miasto Drzwi, przepełnione portalami do każdej innej warstwy każdego planu. Wszystko czego potrzebujesz, to właściwy klucz...
Zapomniane Krainy
3f-logo.gif
Witaj w Faerunie, świecie potężnej magii, straszliwych potworów, pradawnych ruin i zapomnianych cudów. W tej krainie czekają na ciebie lśniące królestwa, pełne bestii pustkowia, niekończące się jaskinie i złowieszcze cytadele, rozciągające się od niebezpiecznych lasów Srebrnych Marchii do ludnych miast Morza Wewnętrznego. Zapomniane Krainy to najobszerniejsza kraina fantasy, jaką kiedykolwiek stworzono!

Zapomniane Krainy Opis Świata

Dragonlance
3d-logo.gif
Sagi o krainach Krynnu opiewająwielu nieustraszonych bohaterów, którym przeznaczono odkrywać prastare sekrety i niszczyć straszliwe zło. Ty również- jak ci wielcy herosi - staniesz u boku dzielnych wojów i wyruszyć na spotkanie przygód. Opowieści o waszych śmiałych czynach staną się najnowszymi legendami świata Dragonlance, świata Smoczej Lancy.

Opis z okładki Smocza Lanca Opis Świata

Greyhawk
Gh-logo.gif
Wkrocz do Flanaess - stłoczonej gromady królestw i państewek, wielkich i maluczkich, walczących o przetrwanie i supremację nad sobą nawzajem oraz niezliczonymi wrogami zarówno z wewnątrz jak i z zewnątrz. Poznaj te narody i miasta świata Greyhawk; przywódców i buntowników, którzy wpływają na tę rozdartą wojną krainę; rasy które ją zamieszkują oraz stworzenia jej zagrażające. Jest to kraina, która pomogła ukształtować grę AD&D, świat który nawet teraz definiuje emocje i intrygi.

Opis z okładki Greyhawk Player's Guide

Ravenloft
Rv-logo.gif
W śmierci nocy, kiedy mgły okrywają ląd, podróżnik kroczy wiejską drogą. Odgłosy stąpania biją za nim echem wtórując jego bijącemu sercu. Czy to Śmierć za nim podąża? Mężczyzna się obraca i tak samo obraca się fantom. Błysk kłów, mrożące krew w żyłach zawodzenie, czerwone ślepia przepełnione pozagrobową pasją. Podróżnik odkrywa to, co inni poznali przed nim: wszystkie drogi prowadzą do Ravenloftu.

Opis z okładki Ravenloft - Realm of Terror

Spelljammer
Sj-logo.gif
Bezlik światów krąży przez Dziką Przestrzeń. Kryształowe muszle, które je oblekają, poddygują i dryfują w burzliwym, tęczowym oceanie przepełńiającym cały kosmos. Krzepcy handlarze, zuchwali piraci i śmiali odkrycy zapuszczają się w wielką, nieznaną rozległosć wszechświata, poszukując bogactwa i przygód.

Opis z okładki Spelljammer - Adventures in Space

Dark Sun
Ds-logo.gif
Pośród jałowych pustkowi Athas leżą rozrzucone miasta państwa, każde we władaniu swego własnego, tyrańskiego króla-czarodzieja. Chroniąc swoje własne stanowiska mroczną magią, żądają absolutnego posłuszeństwa. Niespokojny motłoch uciszany jest chlebem i cyrkiem - arenami przepełnionymi wykonawcami szukającymi ucieczki od swego surowego życia. Kraina poza miastami nie należ do nikogo. Okrutne elfy pędzą przez pustynie, podczas gdy insektoidalne tri-kriny nasycają swój gust krwi. Krasnoludy pracują w projektach poza ludzkim zakresem, a zdziczałe niziołki czają się w zasadzkach. Athas jest krainą zabójczej magii i potężnej psioniki, która nie oferuje ani obietnicy chwały ani nawet przetrwania. Ci którzy nie są przebiegli na tyle by stawić czoło życiu na Athas z pewnością przepadną - pozostawiając za sobą nic prócz kości wybielonych pod parzącymi promieniami Mrocznego Słońca.

Opis z okładki Dark Sun Campaign Setting

Al-Qadim logo.gif
Poleć na magicznym dywanie do krain tysiąca i jednej przygody! Odwiedź miasta iglic, bujne oazy oraz tajemnicze wyspy usadowione na lśniących morzach. Poznaj sułtanów i szejków. Zobaczy dżiny i olbrzymy. Odkryj sezamy nowych magicznych skarbów! Magiczne dywany, ghoulowate jędze, dżiny powstające z piasku w wirze dymu i ognia - takie cuda, przeplecione w baśniach Szeherezady, oczarowały króla na tysiąc i jedną noc. Odkryj egzotyczną krainę inspirowaną opowieściami o Sinbadzie, ALi Babie i innych klasykach Baśni Tysiąca i Jednej Nocy.

Łączny opis z Al-Qadim Land of Fate oraz Al-Qadim Arabian Adventures

Eberron
Eb-logo.gif
Pakuj plecak i rzuć się w przepełniony akcją, utkany intrygą świat kinematograficznej przygody. W świecie Eberron odkryjesz rozległy, bogato opisany świat przepełniony magią i czekający na wypełnienie odważnymi eskapadami i niebezpiecznymi wyczynami. Zdejmij okładkę i przygotuj się na cokolwiek.

Opis z okładki Eberron Campaign Setting

Inne
Miejsce na poboczne światy gier jak i niekanoniczne, czy autorskie. Pathfinder, Kingdoms of Kalamar, Midnight, Blackmoor... A także na materiały główne nie należące do żadnej z kategorii powyżej.
Facebook

Czy wiesz…
Z wybranych artykułów Sferopedii:
  • kapłani jakiego bóstwa używają zamiast święconej wody, poświęcone piwo?
Artykuł na medal
Zebc.jpeg
Cała prawda o Sferach Przedstawiamy wam opowiadanie Davida „Zeba” Cooka opublikowane w 1994 roku na łamach Dragon Magazine, stanowiące wprowadzenie do debiutującego wówczas settingu Planescape. Przetłumaczenie tej zacnej treści zajęło nam 19 lat. Niezależnie od tego, czy jesteście doświadczonymi obieżysferami, czy początkującymi pierwszakami, zachęcamy was do lektury! (dalej)
Grafika miesiąca
Tu'narath by Adam Paquette & Brandon Leach-Dragon Magazine 377 (07-2009).jpg
Tu'narath, stolica srogiej rasy githyanki.

Sferocytat
bash.org.pl:

<kazak> nie czaje tego motywu z reinkarnacją
<ryba> no słuchaj- byłeś złym człowiekiem to zostajesz kaczką albo żyrafą, a jak dobrym to w następnym wcieleniu będziesz jakimś tygrysem albo innym lwem
<kazak> no właśnie, ostatnio słyszałem że lwy wymierają, podobno kilkaset sztuk zostało
<kazak> czy to znaczy że od kilku lat umierają same skurwysyny?
<kylu> i zagadka wymierających gatunków rozwiązana, wszystko zależy od charakterów umierających ludzi
<kylu> przez kilkaset lat nie umarł żaden chaotyczny neutralny i ptaki dodo szlag trafił

Zaprzyjaźnione projekty
Skontaktuj się z aktywnym administratorem, jeśli chcesz, aby znalazło się tu logo Twojej strony!

Mrokopedia.png

Logo 6.png

[miejsce na Twoją reklamę]

[miejsce na Twoją reklamę]

Mrokopedia – wiki Świata Mroku

Grimuar Sferowca - strona o Planescape, Torment, Pillars of Eternity, Numenerra i innych

Więcej w Fandom

Losowa wiki