Fandom

Sferopedia

Sfinks

4407stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
03903b831782618a984f4b9299200d57.jpeg

Androsfinks

3317.PNG

Ginosfiks w D&D 5e

Ginosfinx.jpg

Ginosfinks

Hieracosphinx.jpg

Hierakosfinks

Crocosfinks.jpg

Krokosfinks

Canisfinks.jpg

Canisfinks

Loquasfinks.jpg

Loquasfinks

Sfinksy to magiczne bestie o cechach zwierząt i lwów. Zamieszkują ciepłe krainy, równie dobrze czując się na pustyniach, sawannach jak i w lasach zwrotnikowych.

AndrosfinksEdytuj

Androsfinksy to najbardziej typowa odmiana sfinksów, posiadająca ciało skrzydlatego lwa i głowę o ludzkich cechach. Wszystkie androsfinksy są płci męskiej. Jest to również najpotężniejszy z gatunków, zdolny jednym ciosem potężnej łapy zabić człowieka. Inną potężną bronią tych istot jest donośny ryk, którego używają gdy są rozwścieczone. Sfinks może zaryczeć trzy razy z rzędu. Pierwszy ryk wywołuje u istot w jego zasięgu strach, drugi paraliżuje je i ogłusza, trzeci natomiast osłabia i powala. trzeci ryk jest tak silny, że kruszy skały znajdujące się w pobliżu sfinksa. Androsfinksy posiadają również dostęp do zdolności leczniczych.

istoty te są samotnikami. Nie przepadają za ginosfinksami, które przewyższają je inteligencją i są znacznie bardziej wyrachowane, jednak z reguły przynajmniej raz w życiu ulegają wdziękom tych żeńskich sfinksów.

Androsfinksy nie mają jakichś typowych dla siebie zwyczajów, znacznie różniąc się między sobą charakterem. Nie szukają kontaktów ze śmiertelnikami i nienawidzą zagadek. Pełnią rolę obrońców innych sfinksów lub wędrują bez celu przez pustynie. Odwieczny konflikt łączy je z hierakosfinksami, ale ich walki prawie nigdy nie kończą się śmiercią tego drugiego. Zamiast tego androsfinks pozwala powalonemu przeciwnikowi odejść. Nie są chciwe i zdarza im się wpadać w gniew na propozycje przekupstwa składane przez szczególnie niesympatycznych humanoidów.

CanisfinksEdytuj

KrokosfinksEdytuj

GinosfinksEdytuj

Ginosfinksy to żeński odpowiednik androsfinksów, posiadający ciało skrzydlatego lwa i humanoidalną głowę. Nie są tak silne jak androsfinksy, dysponują jednak błyskotliwym intelektem, sprytem i rozległą wiedzą. Jeśli to możliwe, starają się unikać walki, zamiast tego używając dyplomacji. Obcym pomagają tylko za opłatą, chętnie przyjmując klejnoty, biżuterię, magię w rozmaitych formach lub cenne informacje - na przykład sekrety, zagadki, poezję, opowieści lub miejsce przebywania androsfinksa. Jeśli śmiertelnik złamie zawartą z ginosfinksem umowę, jest bez wahania atakowany i, w razie porażki, pożerany.

Ginosfinksy dysponują licznymi czarami ze szkoły poznania, które potrafią wykorzystywać w bardzo kreatywny sposób. Chętnie na przykład podsłuchują śmiałków, naradzających nię nad ich zagadką lub propozycją.

Ginosfinksy większość życia spędzają samotnie, starając się unikać kriosfinksów, którymi gardzą i hierakosfinksów, których się boją. Aktywnie natomiast poszukują androsfinksów. Często wynajdują dla siebie siedziby w opuszczonych ruinach i świątyniach, gdzie czekają na poszukiwaczy przygód, podróżnych i pielgrzymów. każdy z nich może mieć przecież jakieś informacje na temat androsfinksów lub artefakty pomocne w zlokalizowaniu jednego z nich.

Jako jedyne żeńskie sfinksy, ginosfinksy są kluczowe dla przetrwania gatunku. Ich potomstwo z androsfinksami daje małe gino lub androsfinksy, natomiast owocami związku z krio i hierakosfinksami są wyłącznie sfinksy z tych męskich podgatunków. Dzięki swemu sprytowi, ginosfinksy starają się unikać nielubianych przez siebie krewniaków. Kiedy jednak już wpadną na ich trop, ucieczka jest trudna, ponieważ oba gatunki poruszają się od nich znacznie szybciej.

HierakosfinksEdytuj

Jest to odmiana sfinksów o złej naturze. Mają ciało lwa, głowa i skrzydła upodabniają je natomiast do jastrzębi. Wszyscy przedstawiciele tego podgatunku są płci męskiej. Cechują się gwałtowną krwiożerczością, a ich dziób i szpony siea postrach i śmierć wśród wrogów.

Hierakosfinksy żyją w wyżynnych rejonach sąsiadujących z pustyniami. Gniazdują w górskich grotach, z których wyruszają by patrolować pustynię. Czasem gromadzą się w stadach liczących do sześciu osobników i razem sieją zamęt i zniszczenie. Nienawidzą androsfinksów, którym nie są w stanie sprostać w pojedynkę. Kiedy jednak dopadną znienawidzoną istotę w grupie, nie spoczywają póki nie rozerwą jej na strzępy.

Drugim celem ich patroli jest wypatrywanie ginosfinksów, które możnaby posiąść. Preferowaną taktyką jest jednak zajęcie leża zabitego androsfinksa i oczekiwanie, aż samica sama wejdzie w ich szpony.

KriosfinksEdytuj

Kriosfinksy mają ciało skrzydlatego lwa i głowę barana. Podobnie jak androsfinksy, zawsze są płci męskiej. W walce posługują się szponami i potężnymi rogami. Nie znają magii i nie należą do najbystrzejszych, potrafią jednak porozumiewać się ze zwierzętami. Nie lubią obcych na swoim terytorium. Uwielbiają gromadzić skarby i nieustannie dybią na wdzięki ginosfinksów. Tylko naprowadzenie ich na jedną z tych dwóch rzeczy jest w stanie odwieść je od gniewnego przegnania intruzów ze swego terytorium. Kriosfinksy często aktywnie zasadzają się na przechodniów i wymuszają od nich okup.

Czasem występują w parach lub większych grupach, jednak rzadko podróżują w jakimś ustalonym celu. Jeżeli tak jest, celem jest ginosfinks, którego śledzą. Kiedy uda im się otoczyć go w ustronnym miejscu, starają się obezwładnić zdobycz, na przykład zamykając ją w jaskini. Następnie walczą między sobą o to, kto ją posiądzie. Czasem są tak niecierpliwe, że zaczynają walkę przed schwytaniem ginosfinksa i po jej zakończeniu okazuje się, że samica dawno uciekła. Na pocieszenie pozostaje im możliwość splądrowania jej legowiska.

Kriosfinksy najchętniej zamieszkują w gorących lasach, położonych blisko pustyń na których występują ginosfinksy.

LoquasfinksEdytuj

Loquasfinksy są rzadkimi stworzeniami i są żądne studentów Prawdziwej Mowy. Spędzają większość swojego czasu w gniazdach na pustynnych płaskowyżach lub wzgórzach, studiując świat dookoła nich i dodając do swoich słowników Prawdziwej Mowy. Przeważnie loquasfinksy starają się być pozostawione samotnie, lecz mogą zostać zbudzone do poszukiwania dowolnej rzadkiej kolekcji wiedzy, czy to książek czy szczególnie wyuczonej osoby.

W przeciwieństwie do części innych sfinksów, loquasfinksy ukazują się w obu płciach. Nie potrzebują szukać androsfinksa lub ginosfinksa do rozmnażania. Są również koneserami dobrej konwersacji i wiele konfliktów z loquasfinksami zostało zażegnanych przez mądre stworzenia które były skłonne podzielić się interesującą anegdotą lub strzępkiem informacji. Część loquasfinksów jest nawet poszukiwana przez ich ogromną wiedzę i gotowość do identyfikowania magicznych przedmiotów przez ich wypowiadanie analizy przedmiotu. Nawet najprzyjaźniejsze z loquasfinksów są zazwyczaj niechętne udzielić każdemu darmowego dostępu do swoich zdolności, jednak i te stworzenia są powszechnie znane z akceptowania, dużych łapówek - chociaż łapówki z wiedzy i informacji są łatwiej akceptowane niż te z złota i kosztowności.

Loquasfinks mierzy około 2,7 metra i waży między 227 i 340 kilogramów. Mówią wspólnym i do sześciu innych języków które różnią się przy każdym pojedynczym loquasfinksie.

SaurosfinksEdytuj

ThreskisfinksEdytuj

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki