Fandom

Sferopedia

Wieczność Żywiołów

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Logo.gif

Uwaga! Ten artykuł jest pracą autorską, nie posiadającą oficjalnych źródeł!

Sferopedia jest wolną encyklopedią, która udostępnia możliwość zamieszczania swojej własnej wizji wieloświata, takich jak alternatywne rozwiązania, bohaterowie niezależni i tym podobne. Hasła mogą zawierać odnośniki do innych artykułów Sferopedii, lecz pozostają źródłami nieoficjalnymi, do których nie ma odnośników w reszcie haseł. W dodatku każdy artykuł musi zostać zapisany do kategorii Autorskie.

Największą siłą w wieloświecie jest siła przyzwyczajenia.

Jedność Kręgów.

Wieczność Żywiołów to anonimowa broszurka, opisująca reakcję społeczeństwa na wieść o nowej koncepcji alchemików dotyczącej struktury materii. Od czasu do czasu jest rozdawana na ulicach Sigil wraz z reklamami i manifestami.

Treść broszurki Edytuj

Magowie i alchemicy dawno stwierdzili, że w człowieku nie ma ognia. To oczywiste. Nie widzę go, więc zgodnie z zasadami Czuciowców, nie istnieje. Ziemię - po pewnym czasie - mogę w człowieku zobaczyć, powietrze przez niego krąży cały czas, a z wodą to każdy chyba wie, jak to działa. Za to z kamienia wody nie wycisnę. A zresztą - skoro każdy byt miał się składać z czterech żywiołów, to z czego się składały żywioły, hę?

Pewni siebie badacze udowodnili, że nie może istnieć ogień bez powietrza. Później potwierdzono znaczenie w tej reakcji tlenu. Stwierdzono, że wchodzi on też w skład wody, razem z łatwopalnym wodorem. Powoli kompletowano coraz więcej pierwiastków, aż doszło do identyfikacji 129 substancji, które w odpowiednich proporcjach mogły stanowić właściwie wszystko. Odkryto więc składową nie tylko materii, ale też wszystkich substancji uchodzących dawniej za składowe. Wydawało się, iż będzie to jedynie kwestią czasu, jak dawne pojęcie „żywioł” nabędzie nowego znaczenia. Na potrzebę nowoczesnej nauki wytworzono nawet nowo słowo - "pierwiastek".

Coś jednak nie poszło po myśli nieszczęsnych naukowców. Spodziewano się, iż Plany Wewnętrzne podzielą się na ponad setkę półplanów, które zastąpią poprzednie Plany Żywiołów, Energii, Pseudo- i Parażywiołów. To jednak nie nastąpiło.

Gnomi mędrzec William Pustelnik wystąpił na Gmachu Mówców przed rzeszą arcymagów. Nauczał ich nowych poglądów, popularnych wśród osób, które nie wiedzą, jak leci śpiewka. Nie był jednak przygotowany na naturę sigilijskich magów. Jeden z nich wyszedł na podium i krzycząc „przekonajmy się” zaaplikował drewnianej mównicy kulę ognia. Gnom z trudem wyszedł z tego bez ran, wpadając w tej samej chwili w objęcia sprowadzonego chwilę wcześniej żywiołaka powietrza. Także przykładowe trzęsienie ziemi i wytworzony przez przypadkowego paladyna strumień wody nie zmieniły swojego działania. Gnom został wygwizdany, zaś Vickles O Szerokim Spojrzeniu, sędziwy już czarownik, zajął jego miejsce. Ważniejsze części jego wykładu można zamknąć w słowach:

Szanowni alchemicy najwyraźniej zapomnieli, iż główną składową wszystkiego istnienia jest nie materia, a siła wiary, która może poruszyć u swoich podstaw same sfery. (...) Tlen, jakże niezbędny do życia, zawarty jest w każdym żywiole, jednakże nie stanowi żadnego z nich. Przecież przebywając na planie Ziemi można oddychać, zaś wiemy, iż zderzając ze sobą energię ziemi i powietrza prowadzimy do eksplozji, dającej nam energię. (...) Po fakcie, pierwiastki nie mają niczego wspólnego z żywiołami, gdyż żywioł to coś więcej niż budulec - to wynik wiary w energię zawartą w każdej materii. (...) Wasze odkrycie popchnie plany do przodu, za to należą wam się podziękowania - jednak nie oczekujcie, iż będziecie w stanie zastąpić stary porządek własną wyobraźnią.

Vickles O Szerokim Spojrzeniu, wybrane fragmenty „Mowy o Wieczności Żywiołów”, dwa lata po Wojnie Frakcji.

Spisany tekst przemówienia, znany jako „Mowa o Wieczności Żywiołów”, jest powszechnym spojrzeniem na znaczenie elementów. Jak jednak sam postanowił uściślić w przedmowie, „wieczność” nie oznacza tutaj ich permanentnego istnienia - w świecie Entropii takie twierdzenie budziłoby śmiech. Jest to słowo opisujące fakt istnienia wiary istot zamieszkujących wieloświat, które prawdopodobnie zawsze będą uznawać, iż istnieją jedynie cztery żywioły i dwa rodzaje energii, które będą ze sobą walczyć i mieszać na przemian.

Osoby zamieszkujące światy popierają rozwój i konieczność wprowadzania zmian. Zazwyczaj jednak cieszy ich, że to nie oni są zmuszani do ciągnięcia innych za rękę - w końcu każdy lubi mieć twardy grunt pod nogami i wiedzieć, na czym stoi.

Więcej w Fandom

Losowa wiki