Fandom

Sferopedia

Wij

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij

Wurm1.JPG

Wije (od góry: morski, bagienny, wzgórzowy i rzeczny)

Wurm2.JPG

Wije (od góry: górski, tundrowy, lawowy i jaskiniowy)

Wurm3.JPG

Wije (od góry: burzowy, leśny, stepowy i piaskowy)

W odległych zakątkach świata-w tych dzikich miejscach przez które ludzie i elfy rzadko kroczą-żyją tajemnicze smocze stworzenia zwane wijami. Odległym kuzynom wielkich chromatycznych i metalicznych smoków, wijom brakuje skrzydeł, lecz są nadal dość przerażające na swój własny sposób. Stworzone przez potężnych druidów dawno temu, ich zdolności są rezultatem wielkiego eksperymentu by chronić dzicz od wtargnięcia "cywilizujących" sił. Niewielu poszukiwaczy przygód spotkało więcej niż jednego lub Dwa wije w życiu; wije są zaadaptowane do pozostania w ukryciu, używając naturalnego ubarwienia i zdolności wspinania powyżej, kopania poniżej lub płynięcia z dala od wrogów by ich omijać. Z tych krzepkich poszukiwaczy przygód którzy napotkali wija, nawet mniej przetrwało: Mimo wszystko, wije są smokami.

Smoki czy Bestie?Edytuj

Fizycznie wije bardziej przypominają węże niż smoki. Ich długie, wąskie ciała są zbudowane nisko do ziemi, a silnie, muskularne ogony kończą się daleko za ich tylnymi nogami. Dla większości wijów ich nogi ledwo podnoszą ich wężowate ciała ponad ziemię i jedynie największe wije mogą używać swoich pazurów by atakować, polegając na nich zamiast swoich potężnych szczęk, broni oddechowych i silnych ogonów, które mogą owinąć dookoła ofiary i ścisnąć ją do śmierci. Wije są zarówno serdeczne jak i inteligentne, rosnąc do ogromnego rozmiaru i siły i mówią smoczym (chociaż starsze wije uczą się mówić druidycznym, leśnym i elfim). W dodatku wije są pokryte nakładającymi się łuskami które rosną w rozmiarze i gęstości wraz z wiekiem, kompletnie okrywając je ochronną naturalną zbroją. Wije mogą również rzucać czary niczym większe smoki. Jednak te czary są druidyczne w naturze, a zatem dodatkowe czary wija są określane przez jego roztropność. Istotnie wije mają wielkie pokrewieństwo do natury i postrzegają siebie jako obrońców dziczy i często chronią słabsze stworzenia. Jednak różne typy wijów mają zróżnicowane osobowości, a zatem podchodzą do tego zarządzenia różnie. Wije są bardziej opiekuńczymi rodzicami niż smoki, często łącząc się w pary na całe życie i produkując jednego do trzech potomków którzy pozostają w grupie, chronione przez starsze wije póki nie są gotowe to zapuścić się dalej i uformować swoje własne rodziny. Przy narodzinach pisklęcia mają zazwyczaj 0,9-1,2 metra długości i generalnie nie więcej niż 0,3 metra szerokości przez tors. Mogą urosnąć do długości 1,8-2,4 metra jedynie w kilka krótkich lat. Dorosłe (zwane większymi wijami) są zazwyczaj długie na 2,7-3,4 metra i około 0,9 metra szerokości. Wraz z wiekiem wije kontynuują wzrost, niektóre osiągając 9,1 metra w długości i 1,5 metra w szerokości.

BagiennyEdytuj

Bagienne wije polują w głębinach wilgotnych torfowisk, goniąc przez nieruchome, zielone wody i uderzając bez ostrzeżenia. Bagienne wije wykształciły zdolność pływania tak naturalnie jak ryba, nurkując pod wodę by uniknąć wykrycia. Bagienne wije są generalnie szarobrązowe w kolorze z smugami matowej zieleni na swoich plecach i ogonach. Bagienne wije często polują w parach, pozostawiając najstarsze potomstwo by strzegło gniazdo póki jest wystarczająco dorosłe by polować. W walce bagienne wije polegają na swoich wyostrzonych zmysłach by wyśledzić i prześladować swoją ofiarę z daleka i wtedy wkroczyć z oślepiającą szybkością. Bagienne wije są znane z walczenia razem z sąsiadującymi plemionami jaszczuroludzi gdy większe niebezpieczeństwo, takie jak inwazja humanoidów, zagraża całemu bagnu.

BurzowyEdytuj

Burzowe wije bytują w maelstromie ulewnego deszczu, atakując z chmur i wypluwając błyskawicę przed siebie. Burzowy wij jest złośliwym stworzeniem które żyje w przykrytych chmurami górnych zakątkach najwyższych gór. Generalnie opuszczają swoje leża jedynie podczas gwałtownej burzy z piorunami, preferując polowanie z osłony chmur i deszczu. Wiekowe burzowe wije używają swojej druidycznej magii by kontrolować pogodę w obszarze dookoła ich leż, utrzymując ciągły front burzowy nad ich górskimi domami. Burzowe wije można również znaleźć żyjące z burzowymi gigantami na chmurowych wyspach-nie jako zwierzęta, lecz jako towarzysze w chmurach. W przeciwieństwie do prawdziwych smoków, wije nie posiadają skrzydeł. Jednak burzowy wij, wykształcił cienką, silną membranę która rozciąga się między jego przednimi i tylnymi nogami na obu stronach jego długiego, wężowatego ciała. Gdy burzowy wij rozciąga swoje nogi na zewnątrz, ta membrana staje się napięta i łapie wiatr, pozwalając burzowemu wijowi szybować i nawet wspinać się w powietrze przez falowanie swoim ciałem. Burzowe wije są niezdarne w powietrzu i większość jest zazdrosna bardziej biegłych lotników, czerpiąc wielką przyjemność w chronienia ich. Burzowe wije są bardzo niebezpieczne w szalejącej burzy, używając swoich zdolności węchu by zlokalizować przeciwników w oślepiającym deszczu i wtedy szybują w dół w bitwę z góry, wystrzeliwując stożek ogłuszającej błyskawicy przed zaatakowaniem.

GórskiEdytuj

Nieprzewidywalne i łatwe do rozwścieczenia, górski wij może być najniebezpieczniejszym z wszystkich wijów, zwłaszcza gdy jego górski szczyt jest zagrożony. Górskie wije prowadzą nomadyczne życie, przenosząc swoje młode w górę i w dół w poszukiwaniu urodzaju żywności. A zatem górskie wije nie żyją w kompleksie jaskiniowych struktur tak jak wije jaskiniowe lub budują permanentnych domów niczym wije bagienne. Zamiast tego górskie wije żyją w małych jaskiniach które zostały opuszczone lub w mieszkaniach pozostawionych przez nomadyczne górskie plemiona. Ten chaotyczny styl życia ma tłumić ochronny popęd do natury który większość innych wijów czuje do swej rodzimej ziemi. Jednak górskie wije często przywiązują się do pojedynczego pasma górskiego, walcząc by obronić go od najazdów przez pomniejsze rasy. W walce, górskie wije preferują starcie i rzadko używają swoich kwasowych broni oddechowym więcej niż raz w walce (gdy naciera na swoją ofiarę). Gdy już są w starciu, górskie wije szybko stają się rozwścieczone i walczą z okrucieństwem które jest trudne do porównania.

JaskiniowyEdytuj

Wije jaskiniowe żyją w ciemnych miejscach gdzie ci o słabym sercu obawiają się kroczyć, i uczyniły swoją misją wytrzebienie słabych z świata. Wije jaskiniowe można znaleźć zarówno w dużych kompleksach jaskiń w wzgórzach i górach jak również w ciemnych jaskiniach które leżą pod światem. W obu okolicach te zaciekłe drapieżniki polują na słabych, podtrzymując najbardziej podstawowe prawo natury-tylko silni przetrwają. Jako takie wije jaskiniowe są często skonfliktowane z wijami wzgórzowymi, które starają się to chronić słabych od drapieżników. Te dwa wije rzadko zamieszkują ten sam obszar, ponieważ jeden niezmiennie zabija lub przepędza drugiego. Z drugiej strony, wije jaskiniowe są dosyć skore do opuszczenia innych drapieżników samymi i przybyć by wesprzeć złowieszcze zwierzęta w kłopotach, przez ich postrzeganie tych stworzeń jako ostatecznych członków ich odpowiednich gatunków. W walce wije jaskiniowe zawsze atakują najsłabszego członka grupy, wierząc że silni mają prawo do przeżycia. Wij jaskiniowy ignoruje każde stworzenie które uznaje za godne swojego wyścigu i wij powraca gdy wszystkie słabe stworzenia zostały zniszczone.

LawowyEdytuj

Przybycie lawowego wija jest zapowiedzią zagłady w wielu plemiennych kulturach, gdyż wierzą że gdy wij jest w środku, wulkan wkrótce wybuchnie. Lawowe wije prosperują z gorąca wulkanu i robią wszystko w swojej mocy by podnieść palącą temperaturę wewnątrz wulkanu do punktu gdzie wybucha. To nie tak że lawowy wij nie rozumie lub nie przejmuje się konsekwencjami swoich działań. Lawowe wije po prostu używają wulkanicznych erupcji by odnowić krajobraz i usunąć szkody które jak wierzą zostały poczynione przez humanoidów którzy żyją na żyznej glebie przy podstawie tych ognistych gór. Chociaż lawowe żywią pogardę do wszystkich humanoidów, posiadają specjalną nienawiść do gnomów i krasnoludów, które próbują użyć gorąca wulkanów do nienaturalnej pracy (stworzenie humanoidalnych narzędzi i broni).

LeśnyEdytuj

W najgłębszych zakątkach lasów, leśny wij czeka, ukryty pośród konarów wielkich drzew, gotowy by opaść na dowolną ofiarę wystarczająco głupią by zawędrować poniżej. Leśne wije są naturalnymi obrońcami lasu, tak jak drzewce. Istotnie te wije są znane ze sprzymierzania z drzewcami by udaremnić najazdy na las przez najeżdżające humanoidy i gigantów. Wyjątkowo nienawidzą trolli, które często niszczą drzewa, zabijają zwierzęta i profanują las. Część leśnych wijów wierzy tak głęboko w swoją rolę jako obrońców lasu że są skłonne poświęcić siebie dla większego dobra lasu i swoich braci. A więc, leśne wije są zaciekłymi wojownikami gdy ich dom jest zagrożony, skłonnymi walczyć do śmierci by chronić drzewa. To ich żywicowa broń oddechowa naprawdę pozwala leśnemu wijowi rządzić głębinami lasów. Ta lepka substancja, przypominająca ciekły sok roślinny, szybko przylega do dowolnej powierzchni i twardnieje, czyniąc ją niemal niemożliwym do ruszenia. Leśny wij używa używa jej by spowolnić ofiarę przed zaatakowaniem.

MorskiEdytuj

Pod falami, docierając do poszarpanej linii brzegowej czają się morskie wije, atakują i pożerają wszystkich którzy odważą się najechać ich domy. Prawdziwie amfibiczne, morskie wije są tak w domu pod wodami jak są na suchej ziemi, przypuszczalnie nawet trochę bardziej. Te ciemnoniebieskie i zielone stworzenia posiadają skrzela do oddychania pod wodą i płuca do oddychania powietrzem. Pływają przez falowanie swoich gładkich, wężowatych ciał i używają swoich wyostrzonych zmysłów by zlokalizować ofiarę a po tym ruszają by zabić. Morskie wije są bezwzględne w swojej obronie morza, postrzegając wszystkie humanoidalne rasy jako intruzów którzy muszą zostać odpędzeni od ich domeny. Atakują statki jak również miasta morskiego ludu, okazując brak litości w swoich staraniach by uczynić morze bezpiecznym dla mieszkańców głębin. Morskie wije mają tendencję do patrolowania otwartych wód samotnie, lecz są znane z przybywania by wspierać wieloryby które zostały zaatakowane z statków. Morskie wije używają swoich broni oddechowych by oślepić przeciwników na statkach przed uderzeniem w statek lub wskoczeniem na pokład by zmasakrować atakujących marynarzy. Morskie wije tworzą swoje leża w jaskiniach wykopanych w nierównych wybrzeżach lub na wybrzeżach wulkanicznych wysp. Do tych jaskinie można dotrzeć jedynie przez podwodne tunele i część jest dość duża, zawierając wiele pokoi i szybów powietrznych. Jednak dorosłe morskie wije są rzadko znajdowane w swoich jaskiniach, spędzając większość swojego czasu patrolując otwarte wody w poszukiwaniu oznak ludzkich najazdów lub ekspansji lokalnych plemion morskiego ludu.

PiaskowyEdytuj

Pod niestałymi piaskami żyją piaskowe wije, okropny sekret który morze wytrysnąć naprzód bez ostrzeżenia i wciągnąć niespodziewającą się ofiarę w jej piaskowy grób. Piaskowe wije mają znacznie dłuższe nogi niż inne wije: zwłaszcza przednie nogi, które są używane do kopania przez piasek w szybkim tempie. Ponad wydmami, mają tendencję do pochylania się nad swoją ofiarą przez długość tych przednich nóg i mogą mknąć szybko i bez wysiłku nad niestałymi piaskami z zaskakującą zwinnością dla tak dużych stworzeń. Piaskowe wije zakładają swoje domy pod piaskiem, zarówno w opuszczonych grobach lub w naturalnych jaskiniach. Chronione od żywiołów pod wydmami, piaskowe wije zakładają duże rodziny w ścisłej matriarchalnej społeczności. Gdzie samce polują, żeńskie piaskowe wije rządzą gniazdem i otaczającym grobowym kompleksem, formując sojusze które wzmacniają rodzinę i aranżując partnerów dla ich młodych. Piaskowe wije często pracują z pobliskimi koloniami formian dla wzajemnej ochrony świata pod wydmami.

RzecznyEdytuj

Rzeczne wije są obrońcami najdzikszych rzek i najgłębszych jezior, zabijając i umierając by zachować te wspaniale wody czystymi. Rzeczne wije zamieszkują w pobliżu źródeł rzek i na wybrzeżach dziewiczych śródlądowych jezior, przyciągane tu przez czystość wody i spokój tych odludnych lokacji. Pokojowy z natury, rzeczny wij ma tendencję do prowadzenia samotniczego życia, utrzymując się hojności wody, but zawsze upewniając się że równowaga natury jest zachowana i woda kontynuuje przepływ. Jednak jeśli czystość i spokój jego domu są zakłócone, to pokojowe stworzenie reaguje szybko i mocno by ukarać tych którzy mogliby sprofanować źródła życia natury. W walce rzeczne wije są zabójcze, zdolne zaskoczyć przeciwników przez przeskakiwanie wielkich dystansów z wody to zatopić małe statki lub wylądować na pokładzie większych statków. Jego dziwaczna broń oddechowa może kompletnie ubezwłasnowolnić nawet najsilniejszych wojowników gdyż jest prawie niemożliwe aby od niej uciec.

StepowyEdytuj

Wyskakujący z wysokich traw z szybkością geparda i masą słonia, polujący stepowy wij jest przerażającym widokiem do zmierzenia się. Stepowe wije żyją w ogromnych, niezbadanych sawannach i równinach, zachowując naturalny porządek tych wielkich stepów by przez sadzenie, kultywowanie i chronienie wiele rodzimych roślin znajdowanych na polach. Stepowe wije są najszybsze spośród wszystkich wijów na ziemi i nauczyły się używać tej szybkości w walce, preferując zadeptywanie swoich przeciwników zamiast brać udział w bezpośrednim starciu. Jeśli zmuszony do starcia, wij używa swojej broni oddechowej to zdezorientować swojego przeciwnika i wtedy używa swojej wielkiej szybkości i zaskakującej zwinności by szybko pokonać wroga.

TundrowyEdytuj

W surowych, mroźnych pustkowiach odległej północy, tundrowe wije przemierzają lodowe równiny w poszukiwaniu żywności i chroniąc swój odosobniony dom od szkody. Tundrowe wije są generalnie szersze niż inne wije, z grubszymi, bardziej muskularnymi nogami. Są zbudowane nisko do ziemi, czyniąc je bardzo stabilnymi na lodzie i stertach śniegu mroźnej północy. Używają swoich silnych nóg i potężnych pazurów by wspinać się w górę i na dół szczelin i kopać przez lód i śnieg, pozwalając tym wijom żyć w odludnych jaskiniach własnego projektu gdzie inne stworzenia północny nie mogą ich dosięgnąć. Z łuskami subtelnie zmieniających się bieli i niebieskich, tundrowy wij może poruszać się niemal niewykryte przez mroźne pustkowia w poszukiwaniu ofiary. Używają swojej śmiercionośnej broni oddechowej by wyssać siłę z ich ofiar.

WzgórzowyEdytuj

Wzgórzowe wije przemierzają skalne pagórki i urwiste wzgórza w poszukiwaniu drapieżników i chroniąc zwierzynę świata swoimi ogromnymi pazurami. Czasami zwane powiernikami potulności, wzgórzowe wije są znane z polowania tylko na duże drapieżniki takie jak leopardy i niedźwiedzie, podczas gdy pracują by chronić mniejsze zwierzęta jak wiewiórki i wróble, które żyją w ich terytoriach. Wiekowe wije w grupie często polują na zmiany by odpędzić lub zabić zarówno dzienne jak i nocne drapieżniki które próbują najechać ich wzgórza. Chociaż ich najbardziej znienawidzonymi wrogami, są giganci wzgórzowi, którzy zabijają na oślep i często próbują przejąć jaskinie wijów wzgórzowych. Przypuszczalnie z tego powodu, wije pozostają w grupie na dekady przed wyruszeniem na własne gody i znalezieniem własnego, odpowiedniego wzgórza które mogą nazwać domem. Wzgórzowe wije nauczyły się wiele od tropiących drapieżników wzgórz, używając swoich silnych nóg by przeskoczyć niewiarygodne dystanse by rzucić się na przeciwników, tak jak leopard. Gdy skonfrontowane z wieloma przeciwnikami, wzgórzowy wij próbuje rzucić się na najbliższego przeciwnika i wtedy używa swojej irytującej cierniowej broni oddechowej by zatrzymać innych przeciwników póki może dokończyć swoją pierwszą ofiarę.

ŹródłaEdytuj

  • Dragon Magazine #296

Więcej w Fandom

Losowa wiki