FANDOM

Yetsirah.jpg

Miasto ziggurat Yetsirah z widocznym mostem oślepiającego światła al-Sihal, przekraczającego granicę między niebiosami Jovar i Chronias.

Yetsira [czyt. Jetsira] (ang. Yetsirah) jest miastem archonów na Jowarze na Celestii.

Charakter: Uspokajające i hałaśliwe, mądre i niewinne, miasto Yetsirah przekroczyło zrozumienie większości trepów, przekroczyło pojmowanie trwogi. Wszelkie działania są oświecone, a oświecenie jest celem wszelkiego działania. Sprawiedliwość może być surowa bądź też załagodzona łaską, a łaska sama w sobie może być cnotliwa bądź występna. Intencje są wszystkim, czystość jest wszechchłonna, a lśniąca latarnia swoich dusz gasi oczy niewiernych.

Władca Edytuj

Archon tron Tsadkiel, archon mądrości i sprawiedliwości, włada niebiańskim miastem z dokładnością modrona i surową prawością solara. Jego siedziba osądu znajduje się w samym sercu zigguratu, choć rzadko ją odwiedza. Tsadkiel spędza większość swojego czasu w górze w powietrzu ponad miastem, usiłując osiągnąć siódme niebo. Wielu twierdzi, iż to jego ambicja jest wszystkim co utrzymuje go z dala od niego, lecz tych kilku którzy znają go dobrze, rozumieją iż jego pragnienie doskonałości i zjednoczenia z planem jest wszystkim co go napędza - duma nie jest jedną z jego zawad.

Za kulisami Edytuj

Tsadkiel ma wiele spraw, zapisywanie dokonań i osiągnięć ludności miasta, a domagania się o jego czas zmuszają go do delegować swoje kompetencje innym archonom. Najlepiej zorganizowanym i najpotężniejszym z nich jest Remiel (archon strażnik), strażnik Skarbca Dusz (ang. the Exchequer of Souls), zbioru posegregowanych cnót i chwalebnych czynów. Innym wielkim władcą miasta je Phaleg (archon miecz), kasztelan Promiennego Arsenału (ang. Radiant Arsenal), miejskiej zbrojowni. Jej bronie mogą poruszać góry, aczkolwiek tylko podczas obrony samej Niebiańskiej Góry. Śpiewka niesie, iż dotyk archońskiej broni zabija niegodnych.

Opis Edytuj

Widoczne z dala setki mil, iskrzące światła niebiańskiego miasta nigdy nie gasną. Miasto jest siedmiopiętrowym zigguratem. Olbrzymie schody po każdej z czterech stron łączą się z piętrami, które są zwane tarasami. Siódmy Taras (ang. The Seventh Terrace) jest najniższym piętrem. Najmniejsze detale Yetsirah są formowane nie bez powodu; każdy kamień jest doskonały, każda konstrukcja w jakiś sposób kompletna i zdająca się być wieczna.

Na szczycie miasta znajduje się Most al-Sihal (ang. the Bridge of al-Sihal), promieniejące przejście do siódmego nieba. Na straży bramy stoi Kserona (solar), która zawraca niegodnych.

Skarbiec Dusz na Pierwszym Tarasie jest srogim budynkiem z czarnego marmuru okraszonym prostymi nićmi złota i srebra, zdobionym kolistymi łukami bez skazy oraz pełnymi piękna, jaskrawo pomalowanymi kopułami. Archon Remiel spędza tutaj sporo swojego czasu, mozoląc się nad zapiskami i wysłuchując nowych przypadków.

Promienny Arsenał na Czwartym Tarasie jest długim, wąskim budynkiem o wysokim, gwiaździstym sklepieniu i rozległych suterenach i podziemnych pracowniach. W jego kryptach i składach zgromadzone są bronie zarówno magiczne jak i zwykłe by uzbroić zastępy Niebiańskiej Góry. Najważniejsze są ukryte za wielkimi i przerażającymi pieczęciami, które mogą zniszczyć trzaskacza który patrzy zbyt blisko, gdyż oślepiają oczy złodziei. Wiele z broni zawiera esencję archonów, którym nie udało się osiągnąć Chronias, siódmej warstwy Góry, a miast tego wybrali służbę jako strażnicy najpotężniejszej archońskiej magii, takiej jak miecze obrońców czy mroźne ostrza.

Milicja Edytuj

Niebiańskie miasto jest bronione przez gotowe korpusy 12 000 archonów mieczy dowodzonych przez Kemuela (archon miecz). Archoni strażnicy służą jako bystroocy stróże u wrót miasta, o krążą plotki iż widzą przez każdą iluzję czy ułudę. Główne zagrożenia dla miasta, włączając w to bliskie otarcie o Marsz Modronów, zostały zapobiegnięte przez przybyłą na czas interwencję Arithiela, solara który czuwa nad i chroni miast archonów. Wielu z archonów miasta uważa go za swojego patrona i swój ideał; jego zwolennicy zorganizowali się w luźne bractwo zwane Oślepieni Słońcem (ang. Sun-blinded).

Usługi Edytuj

Wszelkie ludzkie dobra i usługi są dostępne, mistrzowsko wykonane, trwałe i bez żadnych kosztów. Po tych, którzy biorą dobra na rynku, oczekuje się iż ofiarują w zamian dobra o równej wartości, a ponieważ archoni osiągający Yetsirah są daleko w swoich obranych ścieżkach, oczekują iż również będą mieli pożytek z usług innych wcześniej czy później. Na Niebiańskiej Górze, to oczekiwanie spotyka się najczęściej.

Plotki Edytuj

Archon miecz został ostatnio zdegradowany do lampiona za odmowę w wykonaniu rozkazów, a miasto wciąż o tym szepcze. Nikt tak naprawdę nie wie co skłoniło go do odmowy, lecz zgodnie z tym co mówią niektórzy, jego nadrzędny oficer wydał rozkaz zabicia niewinnych więźniów, a zdegradowany żołnierz został ukarany niesłusznie. Myśl, że sprawiedliwość Yetsirah mogłaby być niesprawiedliwa, poraża archonów z Lśniącego Nieba; inne wyjaśnienia są badane w dochodzeniu. Tom archon warstwy, Sealtiel, odmówił wypowiedzi.

Źródła Edytuj

  • Planescape - Planes of Law
  • Księga Planów

Więcej z Fandomu

Losowa wiki