Fandom

Sferopedia

Zapomniane Krainy

4365stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Dungeons & Dragons
3f-logo.gif
Logo Zapomnianych Krain 3 ed. D&D
Zapomniane Krainy

Projektant

{{{projektant}}}

Wydawca

Wizards of the Coast

Data publikacji

1986

Gatunek

fantasy

System

Dungeons & Dragons

Fr-logo.gif

Pierwsze logo Zapomnianych Krain

Zapomniane Krainy (ang. Forgotten Realms) to fikcyjny świat opublikowany przez TSR, Inc i Wizards of the Coast (WotC) jako tło dla kampanii prowadzonych w Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) oraz Dungeons & Dragons (D&D) edycja 3.0.

Został stworzony przez Ed'a Greenwood'a w 1967 jako tło dla krótkich opowiadań, lecz z czasem rozrósł się do rangi największego zestawu do prowadzenia kampanii w D&D.

Podstawą systemu jest kontynent Faerûn. W przeszłości składniki opisujące inne części Abeir-Torilu także zostały opublikowane, np. Kara-Tur, orientalne krainy na wschodzie Faerûnu, ale owe części świata nie miały ostatnio żadnych publikacji od WotC, część świata zwanego Abeir-Toril – planety podobnej do Ziemi.

Zapomniane Krainy sporo ze swojej popularności zawdzięczają wielu powieściom i opowiadaniom, których akcja rozgrywa się w tym systemie. Przykładem może być zarówno R. A. Salvatore opisujący życie i przygody słynnego drowa Drizzt Do'Urden'a, jak i gry komputerowe takie jak Pool of Radiance, Baldur's Gate, Icewind Dale czy Neverwinter Nights.

Historia Edytuj

Czas Kłopotów Edytuj

Czas Kłopotów był katastroficznym okresem w historii Faerûnu. Poczynając od 1358 DR, Roku Cieni,[1] bóstwa Krain zostały wygnane na powierzchnię Faerûnu i zmuszone do życia pośród śmiertelników korzystając ze swoich śmiertelnych avatarów. Podczas Czasu Kłopotów zginęło kilka ważniejszych bóstw (patrz zgony, wniebowstąpienia, wskrzeszenia), a wielu śmiertelnych urosło do rangi bogów.[2]

Czas obecny Edytuj

Interpretacja terminu “czas obecny” w Zapomnianych Krainach jest zależna od kontekstu w jakim termin ten został użyty. Mistrzowie Podziemi mogą użyć książek źródłowych pierwszej, drugiej, trzeciej lub czwartej edycji, aby stworzyć swój własny świat do prowadzenia sesji D&D. Alternatywą jest utworzenie przygody w dowolnym okresie historii Krain. Utwory, których akcja rozgrywa się w Zapomnianych Krainach, również zapełniają wiele luk w historii.

Geografia Edytuj

Planeta Abeir-Toril zawiera kilka wielkich kontynentów, włącznie z Faerûnem – najważniejszym obszarem w systemie, opisanym już w “Forgotten Realms Campaign Set”, pierwszym przewodniku po Zapomnianych Krainach opublikowanym w 1987 roku przez TSR. Do pozostałych kontynentów należą Kara-Tur, Zakhara, Maztica, Anchorome i inne, póki co, nieodkryte lądy. Kara-Tur, odpowiednik starożytnej Azji Wschodniej, później doczekał się własnej publikacji - “Kara-Tur: The Eastern Realms” wypuszczonej w 1988.

Jak dotąd zostało wydane wiele przeróżnych produktów opisujących wybrane obszary Faerûnu, co sprawiło, że większość terenów i kontynentów zostało szczegółowo opisanych tworząc wysoce rozwinięty świat.

We wczesnych publikacjach traktujących o systemie, Krainy dzieliły zunifikowaną kosmologię z większością innych światów. To sprawiło, że każdy ze światów należących do Dungeons & Dragons został włączony do jednego wszechświata powiązanego różnymi planami egzystencji. Wraz z wydaniem w 2001 Forgotten Realms Campaign Setting, Zapomniane Krainy zyskały swój własny, odrębny układ kosmologiczny, z unikalnymi planami nie połączonymi z tymi z innych światów.

Wszechświat Edytuj

Abeir-Toril jest jedną z kilku innych planet[3] w kryształowej sferycznej Realmspace. Dla mieszkańców Faerûnu dzika przestrzeń ponad nimi jest znana jako Morze Nocy.[4] Dwie pierwsze planety od słońca są zwane Heroldami Świtu. Ich nazwa wzięła się od tego, że są ledwo widoczne tylko podczas zachodu lub wschodu słońca. Za Abeir-Torilem, dalej w kryształowej sferze znajduje się Pięciu Wędrowców, pięć planet dryfujących pośród pasm gwiazd, po nieznanym kursie. Niektóre z tych światów są zamieszkałe przez ludzi, krasnoludy i orków, a także illithidów czy beholderów.[5]

Materiały oficjalne Edytuj

Edycja 1.0 Edytuj

Pierwszą kampanią dla Mistrzów Podziemi był moduł Bloodstone Pass, napisany w 1985. Został on dołączony do w pełni rozwiniętego zestawu o nazwie Forgotten Realms Campaign Set wydanego w roku 1987. Do dnia dzisiejszego ów zestaw znany jest jako “Szare Pudełko”. Oś czasu w pierwszej edycji sięgała końca 1357 DR.[6]

Edycja 2.0 Edytuj

Świat Zapomnianych Krain został przepisany w 1993, aby uzyskać zgodność z D&D 2.0, po czym wydano go jako Forgotten Realms Campaign Setting. Od 1996 zaczęto wydawać zestaw w nowej, lepszej formie. Czas akcji drugiej edycji został przesunięty o dekadę, aż do 1367 DR.[7] Opisano świat zaraz po katastoficznym Czasie Kłopotów w 1358 DR, w którym bogowie zostali zesłani na powierzchnię Faerûnu, gdzie część z nich została zabita, a na ich miejsce weszli nowi.

Edycja 3.0 Edytuj

Forgotten Realms Campaign Setting dla trzeciej edycji był raczej książką niż pudełkowym zestawem, tak jak w poprzednich edycjach. Nowe wydanie przesunęło oś czasu na 1372 DR.[8]

Edycja 3.5 Edytuj

Z uwagi na to, że nowa edycja wprowadzała tylko kilka małych zmian do edycji trzeciej, nie wydano żadnego opisu świata adaptującego Krainy do D&D 3.5. Zamiast tego został wydany Przewodnik Gracza po Faerunie, który naniósł do świata kilka ulepszeń.

Edycja 4.0 Edytuj

Edycja 4.0 jest wydaniem powszechnie uważanym za kontrowersyjne lub przełomowe. Zarówno w zasadach D&D, jak i w Krainach nastąpiło wiele zmian.

Podręczniki źródłowe Edytuj

Forgotten Realms Campaign Setting został zawarty w trzech pełnych wydaniach, z których każde z nich towarzyszyło powstawaniu kolejnych edycji Dungeons & Dragons:

Różne dodatki do kampanii, w tym:

Wiele starszych, już nie drukowanych podręczników źródłowych jest dostępnych za darmo na stronie Wizards'ów.

Strona internetowa Edytuj

Strona internetowa z kompendium wiedzy na temat Krain, stworzonym na podstawie artykułów Eda Greenwood'a i innych autorów.

Gry komputerowe Edytuj

Na podstawie Zapomnianych Krain zostało wydanych wiele gier fabularnych, w tym takie tytuły jak:

  • Pool of Radiance (1988) — Pierwsza gra komputerowa bazująca na Zapomnianych Krainach.
  • Neverwinter Nights (AOL game) (1991) — Pierwsza graficzna gra MMORPG.
  • Baldur's Gate (1998) — Pierwsza gra oparta na silniku Infinity. Zyskała bardzo dużą popularność i doczekała się sequel'a.
  • Baldur's Gate II: Cienie Amn (2000) — Kilka innych gier bazujących na tym silniku zostało wydanych, w tym Icewind Dale.
  • Neverwinter Nights (2002) — bardzo popularna trzecioosobowa gra fabularna oparta na uniwersum Zapomnianych Krain.
  • Neverwinter Nights 2 (2006) — długo oczekiwany sequel Neverwinter Nights, używający ulepszonego silnika 3d i zestawu do tworzenia nowych przygód.

Przypisy Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki