Fandom

Sferopedia

Zoronor

4437stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Miasto
Zoronor03.jpg
Zoronor pod warstwą Krwawego Lasu
Zoronor
Inne nazwy Miasto Cieni
Lokalizacja Ocantus
Rząd Żelazne Pióro
Mieszkańcy Ostrzaki
Charaktery praworządny zły
Religia kult Krwawego Lasu
Organizacje brak
Ważne miejsca Krwawy Las, kaplica Dispatera (w budowie)

Ostrzaki w swoim mieście są tak nerwowe i zawzięte jak smok wysiadujący jajka.

Sargo, Łaskobójca
Zoronor02.jpg

Zoronor widziane z odległości Ocanthusa.

Ciche, posępne i okrutne - Miasto Cieni to miejsce owiane głęboką tajemnicą. Z pozoru wydaje się opustoszałe, lecz jest złudne jak cień. Tutaj krew snuje się niczym dym. Na krawędzi ciemności lepiej pozostać niezauważonym, niż walczyć z napływającym mrokiem. Wiele czai się pomiędzy smugami światła i cienia. Czarny sopel nie jest ani tak szlachetny ani dumny jak miecz, lecz tnie równie głęboko.

WładcaEdytuj

Żelazne Pióro jest duchowym przywódcą Ostrzaków, królem-kapłanem i zarazem prorokiem tej samotniczej rasy, przez wieki ciepiącej poniżenie wśród płaszczyzn Wielkiego Koła. Dawno temu wyruszył ze swym ludem w podróż mającą na celu znaleźć dla niego bezpieczne miejsce do zamieszkania. W końcu odnalazł je tutaj, pośród burz lodowych odłamków i kry Styksu. Poświęcając wiele istnień i potężnej magii, zdołał wznieść miasto, które odtąd stanowi dom dla niego i jego planarnych braci. Obawiając się, że ktoś mógłby podstępem zniweczyć jego wysiłek Pióro wprowadził w Zoronorze politykę izolacji przed światem zewnętrznym, a jego mieszkańcom wpoił ksenofobię i rasizm. Każdy przybysz zostaje na ogół schwytany i złożony ofierze mrocznym i nienazwanym bogom. Władca w obyciu często bywa uprzejmy niczym dyplomata baatezu oraz rozmowny, bowiem zwykle nikt i tak nie będzie miał możliwości przekazania tajemnic Miasta Cieni zewnętrznym planom.

Za kulisamiEdytuj

Większość obowiązków król-kapłan zrzuca na barki Srebrnonocego, Generała który zajmuje się sprawowaniem władzy, wykonywaniem dekretów oraz osądzaniem. Prywatnie uważa, że Zoronor powinien porzucić politykę izolacji jeśli ma kiedykolwiek stać się bogatym miastem, liczącym się wśród planów. Jednak nie zdradza swej opinii nikomu, obawiając się drastycznej reakcji ze strony zwierzchnika.

Naczelna Kapłanka kultu Lasu - Krwiodymna - ma tylko jeden cel - pragnie zagarnąć jak najwięcej władzy. Plotki mówią, że aby to uczynić, próbuje wznieść drugie miasto, lecz nikt nie wie, gdzie miałoby się znajdować. Jednak jej częsta obecność w Zoronorze skłania do wniosku, że jej plany niszczone są systematycznie przez kolejne niepowodzenia.

Struktura miastaEdytuj

Zoronor.jpg

Zoronor pod warstwą Krwawego Lasu

Miasto jest zamknięte w sferycznej, drewnianej skorupie nazywanej Krwistym Lasem. Stanowi on ochronę przed tysiącami lodowych odłamków. Jego zewnętrzna warstwa jest nimi całkowicie pokryta. Czasami zdarza się, że w osłonę trafi okruch wielkości góry lodowej, powodujący rozerwane kopuły. Zwykle wiąże się to ze zniszczeniem części miasta, lecz z uwagi, że owe wielkie lodowe bryły klinują się w wyrwie, takie zdarzenie są coraz rzadsze.

Ostrzaki czczą Krwisty Las jako pomniejsze bóstwo, dając mu przydomek Hriste - Szary Szept. Wierzą, że jego zadaniem jest chronić ich przed wrogą naturą Ocanthusa oraz powoływać do życia nowych osobników. Mówi się, że zasymilowane przez skorupę odłamki zostają naładowane energią życiową przez drewnianą tkankę i po upływie kilku lat tworzy się z nich dorosły Ostrzak, który wyrusza następnie by szukać chwały w Mieście Cieni i służyć swemu stwórcy.

Mimo solidnej zapory w postaci Krwistego Lasu, niektórym naprawdę rozpędzonym odłamkom udaje się przebić. Takie okruchy są nazywane mrocznymi ptakami, a bycie trafionym przez jeden z nich traktowane jest jako zły omen. Ostrzak który otarł się o mrocznego ptaka musi przejść rytualne oczyszczenie na które składa się kwasowa kąpiel, przejście tunelem wśród płomieni oraz gorąca sauna.

Miasto skryte jest w mieszance posępnych odcieni - najbardziej przytłacza szarość cielska Krwistego Lasu. W wielu miejscach odpierają go tyczki wyżłobione z czarnego lodu, który nigdy nie topnieje, zaparte o budynki. Domy chwieją się i trzęsą, gdy kolejne bryły uderzają w osłonę, lecz nie rozpadają się.

Dziwna niby-druidyczna religia Ostrzaków wzywa ich do składania ofiar Lasowi. Czynią to chętnie, wręcz z fanatyzmem. Całe grupy wyruszają z miasta pod przewodnictwem Naczelnej Kapłanki, by porywać ludzi i następnie nabijać ich na lodowe pale i przyozdabiać żelaznymi łuskami. Te rytuały mają pomóc Szaremu Szeptowi stworzyć więcej Ostrzaków, a także towarzyszą rzucaniu zaklęć przywoływania.

Utrzymywanie porządkuEdytuj

Oddziały Srebronocego są nazywane Strażą Czarnej Wody i cieszą się powszechnym szacunkiem nie tylko ze względu na ich legendarne wyczyny ale i skuteczność w pozyskiwaniu nowych jeńców, których następnie składa się w ofierze. W mieście pełnią funkcję milicji, armii a także tajnych agentów a żaden władca nie może obejść się bez ich poparcia.

Weterani Straży starają się utrzymać pokój pomiędzy Naczelną Kapłanką a Żelaznym Piórem. Ochrona władcy nosi nazwę Sobolowego Legionu. Z kolei Krwiodymna posiada swoich Strażników Cienistego Strumyka. Rywalizacja pomiędzy ta dwójką sięga szczytu podczas corocznych obchodów Zgromadzenia Czerwonego Pierścienia - festiwalu sportu, politycznych intryg i sprawności militarnej.

UsługiEdytuj

Przybysze praktycznie nie mają czego tu szukać. Istnieje jednak pewien Ostrzak zwany Kroczącym Wśród Duchów, który oferuje się za przewodnika za solidną opłatą. Nieliczni inni mieszkańcy również mogą zaoferować podobne usługi, można też łatwo wytargować od nich magiczne komponenty.

PlotkiEdytuj

Baatezu Pagwort Pustulant i ludzka kapłanka Morwena z Żeber, próbują wznieść na obrzeżach Zoronoru kaplicę poświęconą Dispaterowi, Władcy Żelaza. Szukają wśród Ostrzaków kandydatów do nawrócenia, lecz mieszkańcy Miasta Cieni patrzą na ich wysili raczej z pogarda i rozbawieniem. Inaczej sytuację traktuje Naczelna Kapłanka, bardzo niezadowolona z ingerencji obcych w strukturę miasta. Ostrzaki czują że starcie wisi na włosku. Większość wolałaby przebudować kaplicę na tawernę lub kuźnię. Niektórzy sądzą, że pewnego dnia sam Krwisty Las pochłonie budynek i zbierają się każdego ranka by sprawdzić czy już do tego doszło.

Źródła Edytuj

"Planescape - Planes of Law"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki